شرکت فناوری آمریکایی مایکروسافت از پیشرفت برنامه ای گزارش می دهد که هدف آن مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین می باشد.
رهبران این پروژه اخیراً در مورد این اقدام با Associated Press صحبت کردند. مایکروسافت سال گذشته با پروژه غیرانتفاعی Trust همکاری کرد تا ابزارهایی را برای کمک به کاربران در یافتن منابع خبری قابل اعتماد پیشنهاد کند. پروژه Trust گروهی از سازمان های خبری مرتبط می باشد.
مایکروسافت و پروژه Trust تبلیغاتی ایجاد کردند که کاربران اینترنت را به سمت فهرستی از هشت “شاخص اعتماد” هدایت می کند که می تواند برای قضاوت وب سایت ها مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این شاخص ها این است که آیا نظر نویسی به وضوح مشخص می باشد یا خیر. برخی دیگر دستورالعمل هایی را برای شناخت روش های گزارش دهی خوب، شناسایی سوگیری و یافتن منابع خبری با کیفیت ارائه می دهند.
مایکروسافت گفت اکثر افرادی که شاخص های آنها را دیدند گفته اند که این دستورالعمل ها توانایی آنها را در قضاوت اینکه کدام منابع خبری آنلاین قابل اعتماد هستند و کدام یک حاوی اطلاعات نادرست هستند، بهبود می بخشد.
به گفته مدیر اجرایی ماکروسافت این فرایند یک آزمایش می باشد.
این گروه در حال انجام یک آزمایش می باشد. آنها قصد دارند در گزارشدهی آنلاین و دموکراسی فعالیت کنند و به مردم ابزارهایی را بدهند که خودشان را مجهز کنند.
سرویس هایی مانند توییتر، فیس بوک و یوتیوب به دلیل دامن زدن به اختلافات سیاسی و کاهش اعتماد به سیستم های دموکراتیک مقصر شناخته شده اند.
در حال حاضر تلاشهای زیادی انجام شده که هدفشان مبارزه با اطلاعات غلط آنلاین می باشد. این خدمات شامل خدمات بررسی حقایق می باشد. این سرویس ها به دنبال بررسی اخباری هستند که توجه عمومی را به خود جلب می کنند و توضیح می دهند که آیا آنها واقعی هستند یا خیر. اما این خدمات مستلزم تحقیقات، منابع و کارکنان متخصص هستند.
راه دیگر برای مبارزه با اطلاعات نادرست آنلاین از طریق تلاشهای اعتدالی خود شرکتهای فناوری می باشد. اما این تلاش ها نتوانسته است بسیاری از منتقدان خدمات رسانه های اجتماعی را راضی کند. و تلاشهای قانونی برای وادار کردن شرکتهای فنآوری به انجام نظارتهای پلیسی بیشتر به کندی پیشرفت کرده است.
اما برخی اقدامات طراحی شده برای افزایش مهارت های تفکر انتقادی و سواد رسانه ای موفقیت آمیز بوده است. اینها با هدف کمک به مردم در یادگیری نحوه شناسایی اطلاعات نادرست هستند. سال گذشته، گوگل مجموعهای از ویدئوها را در یوتیوب در اروپای شرقی راهاندازی کرد که برای آموزش نحوه عملکرد اطلاعات نادرست به مردم طراحی شده بود. این کمپین اخیراً به آلمان نیز گسترش یافته است.
به گفته مدیر اجرایی پروژه Trust هنگام جستجوی سازمان های خبری قابل اعتماد باید به دنبال نشانه های مهمی باشید. این سازمانها منابع خود را شناسایی میکنند و کارکنان خود را ملزم میکنند تا قوانینی را با هدف تولید گزارشدهی با کیفیت بالا رعایت کنند.
در این آزمایش، به کاربران محصولات و سیستم های مایکروسافت، از جمله ایمیل، تبلیغات نشان داده شد. طی یک دوره شش ماهه، تبلیغات منجر به دو برابر شدن تعداد بازدیدکنندگان از سایت پروژه شد. حدود ۶۲ درصد از افرادی که از این سایت بازدید کردند، گفتند که این مورد به آنها کمک می کند تا احساس اطمینان بیشتری در ارزیابی اطلاعات آنلاین داشته باشند.
مدیر اجرایی گفت که از نتایج حاصل از دستورالعمل های شاخص خرسند است. او خاطرنشان کرد که تبلیغات کوتاه اینترنتی در مقایسه با تلاشهای پیچیده قانونی یا تلاشهای پلیسی توسط خود شرکتهای فناوری، واکنشی کمهزینه و آسان می باشد.
نیاز به برنامه های سواد رسانه ای به طور فزاینده ای احساس می شود زیرا روش های جدید هوش مصنوعی ایجاد و انتشار اطلاعات نادرست را آسان تر از همیشه می کند.
در واقع ، این تحقیق ثابت می کند که بسیاری از مردم آگهی هایی را می خوانند که به مقابله با اطلاعات نادرست آنلاین کمک می کند.
پایان پیام/