استراتژی بازاریابی در متاورس، به عنوان یک استراتژی بازاریابی جدید در دنیای دیجیتال مورد توجه برندهای بزرگی مانند فیسبوک، مایکروسافت و گوگل قرار گرفته است.
به گزارش عدل البرز به نقل از financial express، متاورس به طور مداوم عصر جدیدی از انقلاب دیجیتال را آغاز می کند که برندها را با توانایی دسترسی و تعامل با بخش وسیع تری از مخاطبان قدرتمند می کند. جستجوهای اینترنتی برای عبارت “متاورس” در سال ۲۰۲۱، ۷۲۰۰ درصد افزایش یافت.
متاورس شکاف بین دنیای مجازی و فیزیکی را پر می کند. بر اساس پیشبینی، بازار جهانی متاورس تا سال ۲۰۳۰ از ۱٫۳ تریلیون دلار عبور خواهد کرد. بازاریابی متاورس، به عنوان یک استراتژی بازاریابی جدید در دنیای دیجیتال مورد توجه برندهای بزرگی مانند فیسبوک، مایکروسافت و گوگل قرار گرفته است. این برندها به منظور ارتقای بازی بازاریابی خود، از پتانسیل و قابلیتهای متاورس استفاده میکنند.
کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در سال ۲۰۲۳، شاهد عرضه محصولاتی مانند Apple Vision Pro، یک هدست واقعیت افزوده با سیستم عامل VisionOS و تراشه اولترا M2 اپل بود. این تکنولوژی با حرکات طبیعی چشم و حرکات دست، تجربیات شهودی بیشتری را به همراه خواهد داشت. این حرکت قابل توجه توسط اپل برای بخش متاورس تأثیرات بزرگی خواهد داشت.
همچنین، متا اخیراً هدست واقعیت مجازی Quest 3 خود را با کنترلرهای Touch Plus و TruTouch معرفی کرد که کل تجربه همه جانبه را بهبود می بخشد. این هدستها میتوانند در صنایع مختلفی مانند گردشگری مجازی، بازیها، فیلمها، بازسازی صحنه جرم، مراقبتهای بهداشتی، پخش زنده رویدادها، خرید آنلاین و .. کاربرد داشته باشند. با توجه به حرکت شرکتهای فناوری بزرگ به سمت واقعیت مجازی، این بخش تأثیری دائمی بر پیوستگی دیجیتال خواهد داشت.
استراتژی های بازاریابی متاورس
بازاریابان می توانند از ادغام واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای ارائه تجربه دیجیتال سه بعدی به مصرف کنندگان، ترکیب NFT ها، راه اندازی بازی های متاورس، و همکاری با تأثیرگذاران متاورس و امکانات بی حد و حصری را که در این بعد دیجیتال وجود دارد، استفاده کنند.
فروشگاه واقعیت افزوده
روزهایی که متاورس فقط به واقعیت مجازی (VR) و آواتارها محدود می شد، تمام شده است. گنجاندن واقعیت افزوده (AR) ضروری شده است. ایجاد یک تجربه بازاریابی همه جانبه برای مشتریانی که محصولات و خدماتی را به نمایش می گذارند و به نیازهای گروه هدف پاسخ می دهند، می تواند برای یک برند بسیار موثر باشد. اگرچه کمپین های بازاریابی فراگیر اغلب به بودجه گزافی نیاز دارند و می توانند زمان بر باشند، نتیجه ای که ارائه می دهد بسیار امیدوارکننده می باشد.
پوشیدنی های مجازی
این استراتژی عمدتاً برای مدگراهایی است که می خواهند سبک خود را به آواتارهای خود اضافه کنند. به عنوان مثال، همکاری Balenciaga و Fortnite منجر به پوشیدن شخصیتهای موردعلاقهی طرفدارهای Fortnite در لباسهای Balenciaga شد. این استراتژی همچنین می تواند توسط برندهای غیر مد استفاده شود.
محصولات کلکسیونی دیجیتال از فناوری بلاک چین برای ایجاد کالاهای دیجیتال محدود، NFT (توکن های غیرقابل تعویض) استفاده می کنند. توزیع و انتقال اقلام جمع آوری شده توسط این NFT ها تسهیل می شود. برندهای مد مانند نایک و گوچی در کنار برندهای غیر مد مانند مک دونالد قبلاً با ایجاد نسخههای دیجیتالی محصولات خود که میتوانند به عنوان NFT به فروش برسند، شروع به استفاده از متاورس کردهاند.
شاخ های مجازی
برندها برای کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود به مشارکت با شاخ های مجازی روی آورده اند. برای مثال، سامسونگ با همکاری با سوپرمدلهای دیجیتال، Shudu و Miquela، از پتانسیل بازاریابی متاورس استفاده کرد و در عین حال گوشیهای لمسی سری Galaxy و Galaxy Z Flip خود را عرضه کرد.
ادغام سئو با متاورس
در بحث استراتژی بازاریابی متاورس، سئو متاورس شامل بهینهسازی کسب و کارها در دنیای متاورس می شود. بازاریابان میتوانند با توازن مناسب بین واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و سئو، جایگاه برندهای خود را بهبود بخشند. کمپینهای بازاریابی و محتواهایی که برای آنها طراحی میشوند باید به گونهای باشند که بُعد سهبعدی را در بر بگیرند. داشتن یک وبسایت کسب و کار متاورسی بهینهسازی شده در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت می باشد، چون استفاده از هوش مصنوعی، AR و VR به شدت در دنیای فناوری جهان امروز افزایش یافته است. علاوه بر تحقیق درباره کلمات کلیدی، سئو داخلی، سئو فنی و .. که همچنان برای موفقیت کلی بسیار ضروری هستند، ایجاد تجربه کاربری ارزشمند از طریق استفاده از فناوریهای AR/VR یک الزام ضروری برای شرکتها به ویژه کسبوکارها محسوب می شود.
ادغام متاورس با رسانه های اجتماعی
رسانههای اجتماعی در حوزه متاورس بیشتر بر ایجاد تجربیات همهجانبه، تعاملی و جذاب متمرکز خواهند بود تا اینکه فقط افراد را از طریق صفحات دوبعدی به دوستان خود متصل کنند. محبوبیت سرسام آور AR و VR به طور قابل توجهی نحوه تعامل افراد با یکدیگر را در سیستم عامل های اجتماعی تغییر می دهد. یکی از جنبههای برجسته این است که قیام متاورس مرز بین تجربیات آنلاین و آفلاین را محو میکند و به جای صرفاً پیمایش در فیدهای آنها و تماشای ویدیوهایشان، تعامل همه جانبهای را بین افراد تقویت میکند. متاورس مردم را قادر می سازد تا دنیای مجازی دوستان خود را کشف کنند، چون تعامل در زمان واقعی و اشکال معاصر ارتباط باعث تقویت تجربیات اجتماعی می شود.
نیاز به استراتژی بازاریابی در متاورس
متاورس به طور قابل توجهی بر نحوه استفاده مصرف کنندگان از اینترنت برای خرید، یادگیری، بازی، کار و .. تأثیر گذاشته است. متاورس فرصت های بی حد و حصری را در تبلیغات و بازاریابی با کمک به برندها برای دستیابی به مخاطبان جدید، افزایش ارزش برند، ارائه یک تجربه ارزشمند برای مصرف کننده و جستجوی یک درآمد جدید فراهم می کند. به جز ادغام متاورس در بازاریابی، استفاده از متاورس در سایر عملیات مانند فروش، تولید و .. میتواند به نتایج نوآورانه منجر شود.
برای همگام ماندن با روند فعلی فناوری متاورس، چند دستگاه وجود دارد که هر فردی باید از آنها آگاه باشد. علاوه بر گوشیهای هوشمند و شبکه ۵G قوی که برای ورود به طیف دیجیتال ضروری است، ابزارهایی مانند عینک واقعیت افزوده، هدست واقعیت مجازی، دستکشهای واقعیت مجازی، دستبندهای مبتنی بر مچ و … نیز برای استفاده حداکثری از پیشرفتهای فناوری ضروری هستند.
دستگاههای هوشمند قابل پوشیدن مانند عینکهای واقعیت افزوده و هدستهای واقعیت مجازی به تجربههای فعلی کمک میکنند. استفاده از دستکشهای متا-هپتیک برای افزایش واکنشهای فوق واقعیت مجازی هر روز به شهرت بیشتری میرسند.
پایان