• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7
هوش مصنوعی خطرناک تر از سلاح هسته ای

چرا در مورد هوش مصنوعی به تدابیر حفاظتی نیاز داریم؟

  • کد خبر : 6055
  • 21 مرداد 1402 - 12:02
چرا در مورد هوش مصنوعی به تدابیر حفاظتی نیاز داریم؟
هوش مصنوعی به طور بالقوه سلاحی بسیار خطرناک‌تر از فناوری هسته‌ای می باشد اما برخلاف تهدید هسته‌ای که تا حدودی توسط هزاران قانون، معاهده و بازرس تعدیل می‌شود، هنوز هیچ گونه نظارت ملی یا بین‌المللی در مورد استفاده یا گسترش هوش مصنوعی وجود ندارد.

امروزه بسیاری از نویسندگان و سخنرانان پرشور در مورد تهدیدات مختلفی که جامعه به عنوان پیامدهای استفاده گسترده از هوش مصنوعی با آن مواجه خواهد شد، صحبت می کنند.

 تدابیر حفاظتی

هوش مصنوعی و امنیت سایبری

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از wraltechwire ، تعدادی از مدیران عامل شرکت های بزرگ هوش مصنوعی، امنیت سایبری را تنها بزرگترین چالش این فناوری جدید می دانند. حملات سایبری به یک امر عادی تبدیل شده اند و مطمئناً بخش بزرگی از همه جنگ ها در آینده خواهند بود. هوش مصنوعی می تواند یک تحول آفرین در درگیری های سایبری تهاجمی و تدافعی باشد. برخلاف حملات سایبری فعلی که به یکی از چندین شکل انجام می‌شوند، یک حمله مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به طور مداوم به انواع مختلفی از حملات در یک زمان تبدیل شود. حتی می تواند از هرکدام درس بگیرد و با هر حمله خلاق‌تر ‌شود. در واقع، برخی از افراد معتقدند که هیچ گونه دیوار دفاعی در آینده کافی نخواهد بود.

ایالات متحده میلیاردها دلار، برای توسعه و حفظ قوی‌ترین نیروی نظامی جهان، صرف می‌کند اما بدون شبکه‌ها و ارتباطات امن، بخش قابل توجهی از این تجهیزات ممکن است بی‌استفاده باقی بمانند. بدون امکاناتی مانند مسیریابی، هماهنگی و هدف‌گیری، نیروی نظامی قوی ممکن است در مقابل یک نیروی دشمن ضعیف تر با قابلیت هوش مصنوعی تهاجمی شکست بخورد. برخی از افراد بر این باورند که ابر قدرت بعدی کسی خواهد بود که توانایی کنترل قدرتمندترین هوش مصنوعی را داشته باشد.

هوش مصنوعی به طور بالقوه سلاحی بسیار خطرناک‌تر از فناوری هسته‌ای می باشد اما برخلاف تهدید هسته‌ای که تا حدودی توسط هزاران قانون، معاهده و بازرس تعدیل می‌شود، هنوز هیچ گونه نظارت ملی یا بین‌المللی در مورد استفاده یا گسترش هوش مصنوعی وجود ندارد. برخی استدلال می کنند که این فناوری آنقدر خطرناک می باشد که باید در ایالات متحده ممنوعیت کاملی برای آن وجود داشته باشد، اما واضح است که این کار موجب، تضعیف قابل توجه کشور در دنیایی پر از عوامل مخرب خواهد شد.

هوش مصنوعی و دستکاری انسان

دولت های دموکراتیک در برابر سوء استفاده از هوش مصنوعی آسیب پذیر هستند. در دموکراسی‌ها، وقتی که افراد رأی می‌دهند، نیاز دارند تا اطلاعات واقعی داشته باشند تا بتوانند تصمیم‌گیری صحیح و بر اساس منافع شخصی خود انجام دهند. اما در مواردی که اطلاعات تحریف شده یا کنترل شده توسط دولت یا دیگر اجزای قدرتمند باشد، امکان تحت‌تاثیر قرار گرفتن دموکراسی وجود دارد و این مسئله به دیکتاتورها کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر رأی‌دهندگان و فرآیند انتخابات داشته باشند. در واقع، کنترل اطلاعات می‌تواند به مانند یک جنگ سایبری، تأثیر بزرگی بر نتیجه‌گیری و اجرای دموکراتیک داشته باشد.

حتی قبل از توسعه هوش مصنوعی، ما تأثیر تلاش‌های داخلی و خارجی در تغییر خبرها و اطلاعات گمراه‌کننده را در دموکراسی خود دیده‌ایم. خطر جدید این است که در چند ثانیه، میلیون پروفایل رأی‌دهندگان می‌توانند جمع آوری و روان‌ کاوی شود و با استفاده از هوش مصنوعی هدف‌گیری شده و با خبرهای جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده تحت تأثیر قرار گیرند. این خطر برای دموکراسی‌ها و حتی کشورهایی که قصد دارند دموکراتیک شوند، بسیار جدی می باشد. بدون تدابیر مقابله و قوانین مناسب، هر فرد مخربی که با توانایی هوش مصنوعی مجهز شده باشد، در آینده نزدیک می‌تواند نتیجه انتخابات و رأی را تعیین کند.

در طول تاریخ، پیشرفت‌های مهم در فناوری همیشه منجر به نتایج مثبت و تغییرات بزرگی در انسانیت شده‌اند، اما در عین حال امکان سوء استفاده و پیامدهای ناخواسته هم وجود دارد. انقلاب صنعتی به طرز قابل توجهی به بهبود استانداردهای زندگی ما کمک کرد، اما همچنین آلودگی گسترده و گرمایش جهانی را به وجود آورد. فناوری هسته‌ای قادر به ارائه انرژی پاک نامحدود می باشد، اما همچنین امکان تخریب هر شهر بزرگی را در سراسر سیاره دارد. به همین ترتیب، هوش مصنوعی هم پتانسیل قابل توجهی برای بهبود زندگی‌های مااز طریق پیدا کردن درمان‌های جدید برای بیماری‌ها، ارائه آموزش با هزینه کمتر به جمعیت و حل برخی از پیچیده‌ترین مشکلات انسانی را دارد. اما اگر تدابیر مناسبی اتخاذ نشود، هوش مصنوعی دارای پتانسیلی می باشد که ممکن است منجر به پایان دادن دموکراسی به عنوان یک نوع قابل قبول از حکومت شود.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=6055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.