• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6
دانستنی های حقوقی

نحوه ثبت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور

  • کد خبر : 8993
  • 12 مهر 1402 - 14:05
نحوه ثبت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور
یک وکیل دادگستری در گفتگو با پایگاه خبری عدل البرز ضمن اعلام شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور به سوالات متداول در این زمینه پاسخ داده است.

گروه حقوقی پایگاه خبری عدل البرز:

ایرانیان مقیم خارج از کشور برای ثبت واقعه ازدواج خود به طور قانونی باید با توجه به نوع آن با در اختیار داشتن مدارک زیر و با تعیین وقت قبل ( اینترنتی – تلفنی ) به سفارتخانه های ایران در کشور محل زندگی خود مراجعه نمایند.

آتنا محمدی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با پایگاه خبری عدل البرز ضمن اعلام شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور به سوالات متداول در این زمینه به شرح زیر پاسخ داده است :

مدارک مورد نیاز: (برای ثبت ازدواج مرد ایرانی با زن ایرانی)

  1. اصل شناسنامه برای مرد و زن ایرانی به علاوه ۳ قطعه عکس جدید ازهریک از زوجین.
  2. اصل گواهی تولد مرد خارجی (زوج ) و اصل گواهی ولادت بین المللی زن خارجی (زوجه) به زبان انگلیسی با مهر و امضاء که توسط یکی از شهرداری ها در محل زندگی صادر شده است.
  3. اصل اجازه نامه رسمی ازدواج برای دوشیزگان ایرانی.
  4. ارائه اصل گواهی بهداشتی زوجین مبنی بر داشتن سلامت کامل و نداشتن هرگونه بیماریهای واگیردار و مانع ازدواج شامل (ایدز، هپاتیت، بیماریهای مقاربتی، اعتیاد و تالاسمی)
  5. اصل گواهی ازدواج محلی به زبان انگلیسی.
  6. اصل گواهی ازدواج شرعی زوجین برای هموطنان مسلمان-مسیحی، کلیمی و زرتشتی.

گواهی ازدواج شرعی که توسط متقاضیان ثبت ازدواج به نمایندگی ارائه می‌شود باید حاوی چه موارد مهمی باشد؟

همه گواهی‌های عقد شرعی صادره مراکز فرهنگی و اسلامی باید حاوی موارد زیر باشد:

  1. مشخصات سجلی زوجین همراه با عکس، شماره ملی، نشانی و شماره تلفن زوجین در ایران و همچنین محل اقامت آنها در خارج از کشور
  2. دائمی بودن ازدواج شرعی زوجین.
  3. مهریه و مقدار آن.
  4. شرط یا شروط ضمن عقد.
  5. امضای زوجین، شهود، عاقد و مهر مرکز صادرکننده

مراحل طلاق برای ایرانیان خارج از کشور

برای تبیین مراحل طلاق ایرانیان خارج از کشور به تفکیک سه نوع دادخواست طلاق را بررسی میکنیم:

۱-اگر زن و شوهر هر دو قصد طلاق توافقی را داشته باشند :

در این مورد و در صورت توافق در اجرای طلاق آقا و خانم هریک باید به وکلای جداگانه برای انجام کارهای طلاق توافقی خود وکالت بدهند. بهتر است که زوجین توافقات نهایی را با یک وکیل انجام دهند و انتخاب وکیل دوم را به او واگذار کنند تا با توجه به شرایط همکاری مشترک مراحل کار با سرعت و کیفیت بهتری دنبال شود.

یعنی وکیل اصلی مثلا وکالت خانم و وکیل دوم را که خود او معرفی میکند وکالت آقا را بر عهده بگیرد. با این کار هر دو وکیل با هماهنگی هم امور حقوقی را دنبال خواهند کرد و نیاز به ارتباط مکرر زوج با وکلا جهت هماهنگی با یکدیگر نخواهد بود.

پس از آنکه زوجین در مورد انتخاب وکلا به توافق رسیدند، نوبت به تنظیم دو وکالتنامه طلاق یکی بنام آقا و دیگری بنام خانم از طریق سامانه میخک میرسد .

در این مرحله هر کدام جداگانه باید مشخصات وکیل و متن وکالتنامه را در سایت ثبت نموده و و پس ازتایید سامانه و دریافت کد رهگیری بصورت حضوری به سفارت مراجعه و اصل وکالتنامه را دریافت نموده و آنرا به همراه سایر مدارک مورد نیاز از طریق پست برای وکیل خود ارسال نمایند.

وکلا می بایست با انجام مراحل حقوقی حکم قطعی طلاق را از دادگاه دریافت ودردفتر ازدواج وطلاق ثبت رسمی نموده والنهایه مدارک معتبر (طلاقنامه و شناسنامه های مهر طلاق خورده) را برای زوج ارسال نموده و یا به تایید وزارت امور خارجه جهت اطلاع به سفارت مورد نظر برسانند.

۲- خواهان طلاق خانم است در حالیکه همسر وی با طلاق موافقت نمیکند :

چنین طلاق هایی که به نوعی پیچده ترین نوع طلاق برای ایرانیان خارج از کشور محسوب میشوند ، نیاز به انرژی و زمان بیشتر و صد البته تجربه و تخصص وکلای مورد اعتماد در به ثمر رساندن آن خواهد داشت.

در گام اول خانم می بایستی یک وکالتنامه طلاق را در سایت میخک تنظیم نماید، سپس با مشورت و همفکری با وکیل خود مدارک و دلایلی طلاق خود را که میتواند یکی از موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد یا عسر و حرج باشد؛ از دادگاه خانواده تقاضای طلاق یکطرفه از جانب زوجه کند.

 در اینجا بین دو حالت باید تفکیک قائل شد  خانم قبلا تقاضای طلاقی در کشور محل اقامت ثبت نکرده و یا خانم قبلا در کشور محل اقامت تقاضای طلاق نموده و این کار را هم به سرانجام رسانده در این صورت گواهی طلاق خود را به همراه سایر مدارک باید برای وکیل خود ارسال نماید.

اما باید این نکته را مدنظر داشت که رای دادگاه خارجی فقط در صورتی در ایران معتبر است و تنفیذ می شود که قوانین رایج عرفی و شرعی ایران رعایت و مورد قبول دادگاه قرار بگیرد.

به عبارتی حکم دادگاه طلاق در کشور خارجی می تواند بعنوان یکی از مدارک مثبت جهت پیشبرد پرونده استفاده قرار بگیرد ولی لزوما به معنای پذیرش قطعی آن نخواهد بود.

۳- مرد در این حالت خواهان طلاق است و زوجه موافق طلاق نیست :

در چنین شرایطی نیز ابتدا آقا می بایستی وکالتنامه طلاقی را آماده و برای وکیل خود ارسال نماید سپس با راهنمایی وی ادله و علت طلاق را با وکیل خود مطرح و مدارک مورد نیاز برای اثبات درخواست خود را برای او ارسال نماید تا وی با توجه به تجارب و تخصص خود اقدام به ارائه دادخواست طلاق نموده و با پیگیری های حقوقی لازم در نهایت موفق به دریافت حکم طلاق شود.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=8993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.