• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

عدم منحصر به فرد بودن اثر انگشت به چالش کشیده شد!

  • کد خبر : 18137
  • 24 دی 1402 - 14:17
عدم منحصر به فرد بودن اثر انگشت به چالش کشیده شد!
تیمی در دانشگاه ایالات متحده یک ابزار هوش مصنوعی را برای بررسی 60000 اثر انگشت آموزش دادند تا ببینند که آیا می تواند مشخص کند که کدام اثر انگشت متعلق به همان فرد می باشد یا خیر.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز، این باور وجود دارد که هر اثر انگشت روی دست یک فرد کاملا منحصر به فرد می باشد، اما اکنون این باور توسط تحقیقات دانشگاه کلمبیا (نیویورک) به چالش کشیده شده است.

تیمی در دانشگاه ایالات متحده یک ابزار هوش مصنوعی را برای بررسی ۶۰۰۰۰ اثر انگشت آموزش دادند تا ببینند که آیا می تواند مشخص کند که کدام اثر انگشت متعلق به همان فرد می باشد یا خیر.

محققان مدعی هستند که این فناوری می تواند با دقت ۷۵ تا ۹۰ درصد تشخیص دهد که آیا اثر انگشتان مختلف از یک فرد گرفته شده است یا خیر.

اما آنها به طور قطع نمی دانند که هوش مصنوعی چگونه این کار را انجام می دهد.

فارنزیک

محققان فکر می‌کنند ابزار هوش مصنوعی از یک شیوه تحلیل متفاوت نسبت به روش‌های سنتی استفاده می کند، در این تحلیل، بر روی خطوط مرکزی انگشت تمرکز می شود و از روش‌های سنتی که بر اساس انتهای خطوط و تقسیم بندی آنها استفاده می‌کنند، متفاوت می باشد.

کاملا  کاملا واضح است که در این روش، از نشانگرهای سنتی که فارنزیک برای دهه‌ها استفاده کرده، استفاده نمی‌شود. به نظر می رسد که از انحنا و زاویه چرخش در مرکز استفاده می کند.

یکی از اساتید این دانشگاه، معتقد است که واقعا نمی دانند که اثر انگشت منحصر به فرد است یا خیر. اما تنها چیزی که نسبت به آن آگاه هستند، این است که هنوز هیچ دو نفر اثر انگشت یکسانی را نشان نداده‌اند.

صحنه های جنایت

نتایج مطالعه دانشگاه کلمبیا می‌تواند بر روی بیومتریک که استفاده از یک انگشت خاص برای باز کردن قفل دستگاه یا ارائه شناسایی می باشد و علم فارنزیک تأثیر بگذارد.

برای مثال، اگر یک اثر انگشت شست ناشناس در صحنه جرم A، و یک اثر انگشت اشاره ناشناس در صحنه جنایت B یافت شود، این دو در حال حاضر نمی توانند از نظر علمی به یک شخص مرتبط شوند اما ابزار هوش مصنوعی می تواند این موضوع را شناسایی کند.

ابزارهای هوش مصنوعی معمولاً بر روی حجم وسیعی از داده ها آموزش می بینند و برای توسعه بیشتر این فناوری به تعداد زیادی اثر انگشت نیاز می باشد.

علاوه بر این، تمام اثر انگشت های مورد استفاده برای توسعه این مدل، پرینت کامل و با کیفیت بودند، در حالی که اغلب در دنیای واقعی، به احتمال زیاد اثرهای با کیفیت پایین یا ضعیف یافت می شوند.

محققان در مورد اینکه هوش مصنوعی دقیقا چه کاری انجام می دهد مطمئن نیستند، همانطور که در مورد بسیاری از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی این مسئله صادق می باشد.

یک جفت دوقلو در چشیر (نام منطقه ای در باختر انگلستان) هستند که مادربزرگ آنها معتقد است که دو نوه اش می توانند آیفون های یکدیگر را با انگشتان شان باز کنند. و حتی می‌توانند ویژگی تشخیص چهره گوشی‌ها را هم دور بزنند.

اثرات انگشت پیش از تولد شکل می‌گیرند و فرآیند ژنتیکی که در پشت پرده آنها قرار دارد، ممکن است شبیه به روشی باشد که حیوانات مانند گورخرها و یا یوزپلنگ‌ها نشانه‌های خود را دریافت می‌کنند. این تئوری در دهه ۱۹۵۰ توسط آلن تورینگ که رمزگشای معروف می باشد، مطرح شد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=18137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.