• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
2

سازمان ملل: نرخ مرگ و میر کودکان کاهش یافته، اما تهدیدها همچنان ادامه دارد!

  • کد خبر : 21705
  • 23 اسفند 1402 - 12:39
سازمان ملل: نرخ مرگ و میر کودکان کاهش یافته، اما تهدیدها همچنان ادامه دارد!
کشورهایی مانند چاد، نیجریه و سومالی با مرگ و میر بالای کودکان در سنین پایین، 80 برابر بیشتر از کشورهایی که میزان مرگ و میر کودکان پایین می باشد، شاهد مرگ و میر هستند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از  dw، بر اساس گزارش سازمان ملل در روز سه شنبه، تعداد کودکانی که قبل از پنج سالگی جان خود را از دست دادند، در سال ۲۰۲۲ به پایین ترین رقم تاریخی یعنی ۴٫۹ میلیون نفر رسیده است.                                    

بر اساس این گزارش که به طور مشترک توسط صندوق بین المللی حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بانک جهانی تهیه شده، مرگ و میرها از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۵۱ درصد و از سال ۱۹۹۰ تا کنون ۶۲ درصد کاهش یافته است.                                              

کشورهای در حال توسعه مانند مالاوی، رواندا و مغولستان شاهد کاهش بیش از ۷۵ درصدی مرگ و میر کودکان از سال ۲۰۰۰ بوده اند.

مدیر اجرایی یونیسف معتقد است که در پشت پرده این آمار، داستان‌های بانوان قابل اعتماد و پرسنل با تجربه و ماماهایی وجود دارد که به مادران در ایمنی زایمان فرزندان‌شان کمک می‌کنند،… واکسیناسیون کودکان را علیه بیماری‌های مرگبار انجام می‌دهند، و (اقدام به) بازدیدهای خانگی برای حمایت از خانواده‌ها انجام می‌دهند.

علل این مرگ و میرها چیست؟

یکی از علل اصلی مرگ و میر در دوران کودکی، عوارض حین زایمان می باشد. از ۱۶۲ میلیون کودکی که از سال ۲۰۰۰ در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند، ۷۲ میلیون کودک در ماه اول زندگی خود جان خود را از دست داده اند. عفونت های تنفسی، مالاریا و اسهال هم عامل این مرگ و میر بوده اند.

جهان در تلاش است تا به هدف سال ۲۰۳۰ سازمان ملل مبنی بر کاهش مرگ و میر کودکان قابل پیشگیری به ۲۵ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده دست یابد. این پیشرفت پس از سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

بر اساس گزارش ، ۵۹ کشور به سرمایه گذاری فوری در مراقبت های بهداشتی کودکان نیاز دارند.

کشورهایی مانند چاد، نیجریه و سومالی با مرگ و میر بالای کودکان در سنین پایین، ۸۰ برابر بیشتر از کشورهایی که میزان مرگ و میر کودکان پایین می باشد، شاهد مرگ و میر هستند.

دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی اولیه و کارکنان بهداشتی جامعه می تواند به طور قابل توجهی وضعیت را بهبود ببخشد.

در عین حال، عواملی از جمله تغییرات آب و هوایی، افزایش نابرابری، درگیری و پیامدهای بلندمدت COVID-19 همچنان یک تهدید اساسی محسوب می شوند.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=21705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.