• امروز : شنبه - ۱۷ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
3
کاربردهای مثبت و منفی رسانه های اجتماعی

زمان مناسب برای استفاده فرزندانمان از رسانه های اجتماعی

  • کد خبر : 9610
  • 30 مهر 1402 - 6:59
زمان مناسب برای استفاده فرزندانمان از رسانه های اجتماعی
ارائه ابزاری برای فعالیت ایمن در رسانه های اجتماعی به جوان نسبت به ممنوعیت کامل آن بدون بحث بهتر می باشد. ممنوع کردن یک پلت فرم رسانه های اجتماعی ممکن است باعث شود که جوانان بیشتر به دنبال آن باشند و این مسئله را از بزرگسالان خانواده پنهان کنند. یک گفتگوی متقابل می تواند به همه کمک کند تا نگرانی ها و اولویت ها را به اشتراک بگذارند.

نسل زِد (دهه هشتادی ها) و نسل آلفا (گروه جمعیتی پس از نسل زِد)، اولین نسل هایی هستند که با رسانه های اجتماعی بزرگ شدند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از  bgca ،در نسل‌های گذشته، افراد برای تماس با دوستان خود از تلفن ثابت استفاده می‌کردند و این امر ممکن بود که بعضی اوقات موجب اختلاف یا دعوا بین اعضای خانواده شود.

اما جوانان امروزی در دنیای اجتماعی بسیار خصوصی تری فعالیت می کنند و گوشی های هوشمند دسترسی فوری را برای آنها فراهم کرده است.

برای والدین و مراقبان، حرکت در دنیای دیجیتالی می تواند یک مسئله گیج کننده باشد. بسیاری از بزرگسالانی که خودشان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، ماهیت اعتیادآور آن را هم درک می کنند.

اما آیا رسانه های اجتماعی برای کودکان مضر می باشند؟ و با توجه به اینکه ظاهراً همه از آن استفاده می کنند، چه سنی برای استفاده از رسانه های اجتماعی مناسب می باشد؟

پاسخ «درستی» برای این سوال وجود ندارد، اما با بررسی داده‌های اخیر، کارشناسان می‌توانند به والدین کمک کنند تا تصمیم‌گیری آگاهانه ای در این زمینه داشته باشند.

داده ها در مورد اثرات منفی رسانه های اجتماعی

در روزهای اولیه شبکه های اجتماعی، ارزیابی اینکه پلتفرم های جدیدی مانند مای اسپیس، فیس بوک و اینستاگرام چقدر بر روی کاربرانشان تأثیر می گذارند، دشوار بود. والدین و مراقبان هم نمی‌دانستند که این پلتفرم‌ها قرار است تا چه اندازه بر روی فرایند رشد و بزرگسالی جوانان تاثیر بگذارند.

در سال‌های اخیر، حجم فزاینده‌ای از داده‌ها در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط کودکان و نوجوانان، تصویری از تأثیر آن را ترسیم می‌کند.

به طور کلی، دلایلی برای نگرانی در این زمینه به ویژه در مورد سلامت روانی جوانان وجود دارد. در حال حاضر، سلامت روان جوانان یک بحران ملی می باشد و ما باید تاثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت عاطفی جوانان را درک کنیم.

بر اساس یک نظرسنجی از سوی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۲۲، نوجوانان محل گذراندن وقت خود را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشتند. بالاترین درصد استفاده مربوط به پلتفرم یوتیوب می باشد و ۹۵ درصد نوجوانان از این سایت استفاده می کنند و پس از آن TikTok، Instagram و Snapchat در رتبه های بعدی قرار دارند.

نوجوانان زمان زیادی را در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند و هر روز ساعت‌های زیادی را پیمایش می‌کنند. بیش از یک سوم (۳۵٪) نوجوانان حداقل از یکی از محبوب ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی “تقریباً بصورت دائمی” استفاده می کنند. و بیش از نیمی (۵۴٪) از نوجوانان معتقدند که کنار گذاشتن رسانه ها تا حدودی برایشان سخت و دشوار می باشد.

با توجه به این داده ها، شرکت های فناوری و محققان باید درباره تأثیرات رسانه های اجتماعی بیشتر آگاهی داشته باشند. همچنین علائم هشدار باید در اختیار والدین و جوانان قرار دهند تا بتوانند عادات آنلاین خوبی ایجاد کنند.

رسانه های اجتماعی می توانند بر احساس جوانان نسبت به خودشان تأثیر بگذارند. تقریباً نیمی (۴۶٪) از نوجوانان ۱۳-۱۷ ساله پس از استفاده از رسانه های اجتماعی احساس بدتری نسبت به تصویر بدن خود دارند. به علاوه، رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر منفی زیادی بر روی جوانان داشته باشند، به طوری که ۶۴ درصد از نوجوانان معتقدند که «اغلب» یا «گاهی» در معرض محتوای مبتنی بر نفرت از طریق رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

در اثر تعاملات اجتماعی، اغلب قلدری و آزار و اذیت هم به وجود می آید. بر اساس نظرسنجی در حال حاضر،  از هر ۵ کودک و نوجوان تقریبا ۱ نفر (۱۸%) در سال گذشته آزار و اذیت سایبری را تجربه کرده‌ است. همچنین جوانان نسبت به قلدری حضوری، زورگویی سایبری را کمتر گزارش می کنند که همین مسئله تشخیص وقوع آن را برای والدین و مراقبان سخت‌تر می‌کند.

کاربردهای مثبت رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی می توانند ابراز وجود و کارآفرینی، دوستی و ارتباط را تقویت کنند و همچنین به جوانان انگیزه دهند و الهام بخش باشند.

۵۸ درصد، نوجوانان معتقدند که رسانه های اجتماعی به آنها کمک می کند تا احساس پذیرش بیشتری داشته باشند.

۸۰ درصد نوجوانان احساس می‌کنند که به طور فعال‌تر به اتفاقات و وقایعی که در زندگی دوستانشان می‌افتد، وصل هستند. به عبارت دیگر، آن‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی به اطلاعات بیشتری از زندگی دوستان خود دست پیدا می‌کنند و این امر، احساس پیوند و ارتباط بیشتری را برقرار می‌کند.

۶۷ درصد آنها احساس می کنند که افرادی را دارند که می توانند در شرایط سخت از آنها حمایت کنند.

۷۱ درصد از آنها مکانی برای نشان دادن جنبه خلاق خود دارند.

گرایش‌ها، نگرانی‌ها و علایق نوجوانان می‌تواند در عرض چند روز در سراسر کشور گسترش یابد. رسانه‌های اجتماعی بستر بی‌سابقه‌ای برای استفاده از صدای شان و شنیدن صدای بچه‌های دیگر در جوامع خارج از خودشان را در اختیارشان قرار داده است.

در طول همه‌گیری، رسانه‌های اجتماعی راه نجاتی برای دوستی بود. اتصال آنلاین برای بچه هایی که احساس تنهایی می کنند، مهم می باشد. این بچه ها ممکن است، بچه‌هایی باشند که وسایل نقلیه ندارند، دوستانی که بخاطر مهاجرت فاصله شان بیشتر می شود یا جوانانی که موقعیت خانوادگی دشواری دارند.

نوجوانان معتقدند که رسانه‌های اجتماعی جایی ست که آن‌ها اغلب اخبار را دریافت می‌کنند. در نتیجه،  برای نسلی که به مسائل اجتماعی علاقه‌مند هستند، در حال حاضر رسانه‌ اجتماعی بیشترین تأثیر را بر دیدگاه‌ها و دنیای ویژگی‌هایشان دارد.

برای کارآفرینان، هنرمندان و سازندگان جوان، رسانه‌های اجتماعی الهام‌بخش و راهی برای اشتراک‌گذاری فعالیت هایشان می باشد.

با دنیای رو به رشد مشاغل دیجیتال، داشتن سواد دیجیتالی در رسانه های اجتماعی و دیگر پلتفرم های آنلاین می تواند از مهارت های شغلی جوانان حمایت کند.

رسانه های اجتماعی و کودکان: تصمیم گیری آگاهانه خانواده

با توجه به امنیت و حریم خصوصی، توصیه نمی شود که جوانان زیر ۱۳ سال در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشند. در واقع، در بیشتر پلتفرم‌های اجتماعی جوانان ۱۳ ساله یا بالاتر باید ثبت نام انجام دهند.

ولی، این دستورالعمل ها با جدیت اجرا نمی شوند و اکثر حساب ها برای ثبت نام فقط به دسترسی به اینترنت و یک آدرس ایمیل نیاز دارند. بنابراین والدین و مراقبان باید در مورد علاقه جوانان به رسانه های اجتماعی از سنین پایین آگاه باشند.

ارائه ابزاری برای فعالیت ایمن در رسانه های اجتماعی به جوان نسبت به ممنوعیت کامل آن بدون بحث بهتر می باشد. ممنوع کردن یک پلت فرم رسانه های اجتماعی ممکن است باعث شود که جوانان بیشتر به دنبال آن باشند و این مسئله را از بزرگسالان خانواده پنهان کنند. یک گفتگوی متقابل می تواند به همه کمک کند تا نگرانی ها و اولویت ها را به اشتراک بگذارند.

انتخاب زمانی که بچه‌ها باید حساب‌های رسانه‌های اجتماعی داشته باشند، باید بر اساس ارزش‌های خانوادگی، گفتگو با فرزندتان و سطح رشد آنها تعیین شود. بخشی از دنیای آنلاین بودن، به معنای موافقت با سطح دیگری از مسئولیت ها و استفاده از اقدامات احتیاطی ایمن می باشد. جوانان مهم باید شخصیت های آنلاین را درک کنند و در مورد حضور خود و همچنین حضور دیگران در این محیط آگاهی داشته باشند.

علاوه بر این، گفت‌وگو درباره واکنش آنها در صورت مشاهده محتوای قلدری یا مضر برای کمک به آنها در مسیریابی پلت‌فرم‌های دیجیتال بسیار مهم می باشد.

در مورد مسئولیت ها و انتظارات بحث و گفتگو کنید.

دستیابی به رسانه های اجتماعی با مسئولیت همراه می باشد. در مورد انتظارات خود درباره نحوه رفتار کودک یا نوجوانتان در فضای آنلاین (و خارج از خانه) صحبت کنید. این فرایند ممکن است شامل موارد زیر باشد: برای کدام حساب(های) ثبت نام کنند. دسترسی و مجوزهای والدین؛ تنظیمات حریم خصوصی؛ تعیین محدودیت برای مدت زمان صرف آنلاین و ….

شیوه های سالم برای استفاده از رسانه های اجتماعی را اتخاذ کنید.

همچنان که جوان شما از رسانه های اجتماعی استفاده می کند، به او کمک کنید به محتوایی که به آن علاقه دارد (دوستان، سرگرمی ها، کلوپ ها و غیره) تمایل پیدا کند و محتوای مفیدی را تهیه کند. به آنها بیاموزید که چگونه محتوای ناخواسته را مسدود کنند و اکانت هایی را که بر عزت نفس آنها تأثیر می گذارد، دنبال نکنند. این فرایند ممکن است شامل بحث در مورد: اهمیت ایمنی آنلاین باشد. نوع محتوایی که پست می کنند؛ چه حساب هایی را دنبال می کنند؛  و چگونه یک دوست خوب آنلاین باشند.

جوانان باید نگرانی ها، محتوای مشکل ساز یا آزار و اذیت را گزارش کنند.

والدین و مراقبان باید یک رابطه قابل اعتماد ایجاد کنند که در آن جوانان بتوانند اگر کاری را در اینترنت دیده یا انجام داده اند که احساس خوبی نسبت به آن ندارند، صحبت کنند.

با یکدیگر بررسی کنید.

در مورد چگونگی صرف زمان آنلاین بحث کنید، توجه داشته باشید که چه زمانی از مرزها عبور می شود یا رسانه های اجتماعی بر آنها تأثیر منفی می گذارد، و برنامه ای برای تنظیم مجدد داشته باشید.

برای هماهنگی با تجربه نوجوانان در رسانه های اجتماعی، والدین و مراقبان می توانند سوالات زیر را بپرسند:

بهترین چیزی که امروز در شبکه های اجتماعی تماشا کردی، چیست؟

قبل از ارسال مطلب در شبکه های اجتماعی، به چه مواردی فکر می کنی؟

آیا تا به حال بخاطر چیزی که دیدی یا تجربه ای که آنلاین داشتی ، احساس ناراحتی کردی؟

چطور تصمیم می گیری که چه کسی، تو را در شبکه های اجتماعی دنبال کند؟

دوست داری در مورد شبکه های اجتماعی چه اطلاعاتی داشتی؟

محوطه های بدون فناوری را در خانه خود تعیین کنید.

در دنیای دیجیتالی ما، رسمی کردن زمان برای ارتباط خانوادگی بدون فناوری مهم می باشد. زمان یا مکان را برای روابط حضوری در خانه در اولویت قرار دهید. فضاهای بدون فناوری مانند غذا خوری یا اتاق خانواده یا ساعات خاصی از روز را تعیین کنید.

هیچ پاسخ قطعی برای اینکه چه زمانی بچه ها باید رسانه های اجتماعی داشته باشند، وجود ندارد. اما خانواده ها می توانند نگرانی ها و مزایای احتمالی و همچنین آمادگی و علاقه فرزندشان را برای تصمیم گیری آگاهانه ارزیابی کنند. با همکاری والدین، مراقبان و جوانان می توان رویکردی سالم و مثبت برای استفاده از رسانه های اجتماعی ایجاد کرد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=9610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.