• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
4

روند درآمد فناوری های بزرگ

  • کد خبر : 19553
  • 15 بهمن 1402 - 23:47
روند درآمد فناوری های بزرگ
در ذهن سرمایه‌گذاران، تمرکز شرکت متا بر روی توسعه فناوری‌های واقعیت افزوده در پس‌زمینه قرار گرفته است، زیرا شرکت به سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه هوش مصنوعی مولدپرداخته است. در ماه ژانویه، زاکربرگ اعلام کرده است که استراتژی بلندمدت شرکت این است که به توسعه هوش مصنوعی عمومی بپردازد و آن را به صورت منبع باز ارائه دهد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از  finance.yahoo، مایکروسافت (MSFT) و الفابت مادر گوگل در روز سه‌شنبه سوددهی بهتر از انتظار خود را گزارش کردند، اما این نتایج برای وال استریت کافی نبود، زیرا سهام هر دو شرکت در طول معاملات روز چهارشنبه کاهش یافت.

به دلیل اینکه سهام مایکروسافت و گوگل کاهش یافته‌، هر دو شرکت تحت فشار قرار دارند تا نتایج خود را به نحوی ارائه دهند که انتظارات تحلیلگران را برآورده کنند و از افت سهام جلوگیری کنند.

مایکروسافت با موفقیت در زمینه هوش مصنوعی به رشد درآمد در کسب و کار ابر آزور کمک کرده است. اما با این حال، بازار مالی کمتر از انتظارات به این نتایج عکس‌العمل نشان داده و ارزش سهام مایکروسافت در روز چهارشنبه کاهش یافته و ارزش بازار شرکت هم کاهش یافته است.

شرکت الفابت با افت بیش از ۶٪ سهام در روز چهارشنبه، با واکنش سختی روبرو شد. این افت سهام بعد از اینکه درآمد تبلیغاتی از انتظارات پایین‌تر بود، رخ داد، اما از طرفی هم شاهد رشد در کسب و کار ابر خود بوده است.

برای مایکروسافت، نتیجه این است که وال استریت می‌خواهد که شرکت بیشتر از سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی خود در فناوری‌های هوش مصنوعی مولد درآمد کسب کند. برای الفابت، واکنش بازار به نیاز به تعادل بین رشد درآمد تبلیغاتی و تلاش بیشتر در بازار ابر اشاره دارد.

خدمات اشتراک آلفابت، مانند YouTube TV، Google One و …، اکنون یک تجارت ۱۵ میلیارد دلاری در سال می باشد. این  آمار تقریباً پنج برابر سال ۲۰۱۹ می باشد.

بازی ماکروسافت، که اکنون شامل Activision Blizzard می باشد، رسماً سومین تجارت بزرگ آن محسوب می شود. این گروه ۷٫۱ میلیارد دلار درآمد داشته که بالاتر از ویندوز که ۵٫۲ میلیارد دلار درآمد داشته، می باشد.

درآمد مایکروسافت و گوگل ممکن است اعلام شده و گذشته باشد، اما نمایش فناوری های بزرگ همچنان ادامه دارد.

اعلان اپل درباره فروش آیفون ۱۵ در ربع اول سال ۲۰۲۴، اطلاعات مهمی را به وال استریت ارائه می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی کنند.

متا باید به تحلیلگران نشان دهد که تجارت تبلیغاتی اش همچنان در حال رشد می باشد و چگونه از طریق سرمایه گذاری عظیم هوش مصنوعی مولدش کسب درآمد خواهد کرد.

درآمد سه ماهه اول اپل بیشترین پیش بینی را در چند وقت اخیر داشته است. در اوایل این ماه، تحلیلگران ارزش سهام اپل را به دلیل نگرانی از فروش آیفون در چین کاهش دادند. و در روز سه‌شنبه، مینگ-چی کو، تحلیلگر اوراق بهادار بین‌المللی TF گزارشی را در Medium منتشر و اعلام کرد که انتظار دارد فروش آیفون در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یابد.

کو همچنین به احیای مجدد هوآوی در چین و علاقه مصرف کنندگان به گوشی های تاشو و مجهز به هوش مصنوعی به عنوان دلایل کاهش سرعت بالقوه اشاره کرده است.

سهام اپل تا بعدازظهر سه شنبه حدود ۲ درصد کاهش داشته است.

روند نزولی اولیه باعث شد اپل جایگاه خود را به عنوان ثروتمندترین شرکت سهامی عام از نظر ارزش بازار از دست بدهد. از روز سه شنبه، ارزش بازار این شرکت به ۲٫۹۱ میلیارد دلار رسید که کمتر از ارزش بازار ۳٫۰۴ میلیارد دلاری رقیب جدید مایکروسافت می باشد.

اپل در حال انجام اصلاحات اساسی در اپ استور خود در اروپا به دنبال پیروی از قانون جدید بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا می باشد. این اقدام به این معناست که اپل دسترسی به فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث و سرویس‌های بازی ابری، از جمله Xbox Cloud Gaming مایکروسافت را امکان پذیر خواهد کرد.

اما منتقدان، از جمله تیم سوینی، مدیرعامل اپیک و دنیل اک، مدیر عامل اسپاتیفای، معتقدند که این تغییرات ناکافی هستند. آنها به هزینه جدید ۰٫۵۰ یورویی Core Technology اشاره می کنند که اپل از توسعه دهندگان دریافت خواهد کرد. این هزینه پس از ثبت بیش از ۱ میلیون بارگیری توسط توسعه دهندگان در ۱۲ ماه اعمال می شود و برای هر بار دانلود بعدی اعمال می شود.

اپل همچنین در حال آماده شدن برای عرضه هدست Vision Pro AR/VR خود در تاریخ ۲ فوریه می باشد. این دستگاه که اپل از آن به عنوان یک رایانه فضایی یاد می کند، اولین دسته محصول جدید این شرکت در نزدیک به یک دهه می باشد و می تواند یک محصول جدید را در اختیار این شرکت قرار دهد. جریان درآمد جدید قدرتمند می باشد اما روند این تنها در صورتی ست که مشتریان بتوانند بر قیمت ۳۴۹۹ دلاری غلبه کنند.

این شرکت به عملکرد قوی در سه ماهه برای توجیه عملکرد اخیر خود در بازار سهام نیاز دارد. سهام متا در سه ماه گذشته ۳۳ درصد و در ۱۲ ماه گذشته ۱۶۴ درصد رشد داشته است. این روند بهتر از عملکرد سهام مایکروسافت، اپل، گوگل و آمازون در مدت مشابه می باشد.

متا (که پیش‌تر با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) به سرعت در حال بازگشت به کسب و کار تبلیغاتی خود می‌ باشد، این بازگشت به دلیل ویژگی شفافیت پیگیری برنامه‌ها در اپل و کاهش شدید نرخ‌های سود در بازار تبلیغات دیجیتال رخ داده است.

اما متا هنوز از بخش Reality Labs خود، که مسئول کارهای متاورس و هدست Quest می باشد، سود نمی‌برد. در ربع سوم، شرکت اعلام کرده که این بخش تنها در ربع سوم سال ۲۰۲۳ با یک زیان ۳.۷ میلیارد دلاری مواجه شده است. اما به زودی با عرضه هدست اپل ، ممکن است تأثیری بر فروش هدست Quest در متا داشته باشد.
خبردیگری حاکی ست سهام ایالات متحده روز پنجشنبه پس از بدترین فروش در ماه‌های اخیر در وال استریت، افزایش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران جدول زمانی شان را برای کاهش نرخ از سوی فدرال رزرو مجددا تنظیم کردند و و برای یک دوره قوی از درآمد تکنولوژی بازار سرمایه بزرگ آماده شدند.

سهام شرکت متا پس از ساعات تجاری بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت، زیرا این شرکت درآمدهای وال استریت را بیشتر از انتظارات معامله‌گران به دست آورد، همچنین برنامه خرید برگشتی سهام به ارزش ۵۰ میلیارد دلار و پرداخت سود نقدی به ارزش ۰.۵۰ دلار برای هر سهم را اعلام کرد. همچنین سهام شرکت آمازون پس از ساعات تجاری بیش از ۴ درصد افزایش یافت، زیرا این شرکت درآمدهای فصل چهارم خود را بهتر از پیش‌بینی‌های تحلیل گران گزارش کرد و چشم‌انداز مثبتی را برای ماه‌های آینده اعلام کرد.

علاوه بر این، درآمد اپل بالاتر از برآوردهای وال استریت بود، اما به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد فروش در چین، قبل از فراخوان درآمد این شرکت، بر سهام تاثیر گذاشته است.

این روند نشان‌دهنده تغییر نسبت به اولین دسته از نتایج فناوری بزرگ در روز سه‌شنبه از سوی مایکروسافت (MSFT) و آلفابت  می باشد که نتوانستند انتظارات بزرگ سرمایه‌گذاران را برآورده کنند و به کاهش سهام کمک کردند.

در سه ماهه، اپل درآمد هر سهم ۲٫۱۸ دلار با درآمد ۱۱۹٫۶ میلیارد دلاری را تجربه کرد. تحلیلگران درآمد ۲٫۱۱ دلاری با درآمد ۱۱۷٫۹ میلیارد دلاری را پیش بینی کرده بودند. اپل در این سه ماهه، فروش آیفون ۶۹٫۷ میلیارد دلاری را در مقابل انتظار ۶۸٫۶ میلیارد دلاری گزارش داد. اما فروش خارج از چین، سومین منطقه بزرگ شرکت پس از آمریکای شمالی و اروپا، کمتر از حد انتظار بود و تنها به ۲۰٫۸ میلیارد دلار رسید. وال استریت به دنبال فروش ۲۳٫۵ میلیارد دلاری بوده است.

اپل هم با اقتصاد کند چین و هم با هوآوی در حال احیا، در این کشور دست و پنجه نرم می کند که به فروش در منطقه لطمه زده است.

درآمد مک اپل در سه ماهه اول به ۷٫۸ میلیارد دلار رسیده که انتظارات تحلیلگران ۷٫۹ میلیارد دلاری را براورده نکرده است. درآمد آی پد این شرکت نیز به ۷ میلیارد دلار رسیده است. وال استریت به دنبال ۷.۱ میلیارد دلار بوده بنابراین این روند یک کاهش شدید نسبت به ۹٫۴ میلیارد دلاری ست که کسب و کار آی پد در سال گذشته تولید کرده است.

سهام شرکت متا پس از ساعات تجاری تا ۱۲ درصد افزایش یافت، از آنجایی که گزارش فصل چهارم این شرکت نسبت به انتظارات برتر بوده و چشم‌انداز برای فصل اول هم بهتر از پیش‌بینی‌ها بوده، این شرکت برای اولین بار مجوز خرید برگشتی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار و همچنین سود نقدی را برای اولین بار اعلام کرد.

برای فصل مالی متا، سود هر سهم تنظیم‌شده به اندازه ۵٫۳۳ دلار بر روی درآمدی بالغ بر ۴۰٫۱۱ میلیارد دلار گزارش شد. طبق داده‌های بلومبرگ، تحلیل گران پیش‌بینی می‌کردند که سود هر سهم تنظیم‌شده ۴٫۹۴ دلار بر روی درآمدی بالغ بر ۳۹٫۰۱ میلیارد دلار باشد. در همین فصل سال گذشته، این شرکت درآمدی بالغ بر ۳۲٫۲ میلیارد دلار گزارش کرده بود.

برای سه ماهه جاری، متا اعلام کرد که درآمدی بین ۳۴٫۶ تا ۳۷ میلیارد دلار پیش بینی می کند که این میزان از انتظارات تحلیلگران برای ۳۳٫۶ میلیارد دلار بیشتر می باشد.

درآمد تبلیغاتی متا در سه ماهه چهارم به ۳۸٫۷ میلیارد دلار رسیده که بیش از انتظارات ۳۷٫۸ میلیارد دلاری بوده است. این شرکت همچنین ۲٫۱۱ میلیارد کاربر فعال روزانه فیس بوک را گزارش کرده است. وال استریت ۲٫۰۷ میلیارد را پیش بینی کرده بود.

این شرکت گزارش داد که تعداد تبلیغات در این دوره نسبت به سال گذشته ۲۱٪ افزایش یافته است در حالی که میانگین قیمت هر تبلیغ ۲٪ کاهش یافته است.

با این حال، آزمایشگاه‌های واقعیت متا همچنان بار سنگینی بر دوش این شرکت می باشد. این بخش که وظیفه دارد دیدگاه زاکربرگ از متاورس را به واقعیت تبدیل کند، ۴٫۶۵ میلیارد دلار دیگر را از دست داد که در مقایسه با ۴٫۳ میلیارد دلاری که شرکت در مدت مشابه سال گذشته در این تلاش از دست داده بود، افزایش یافته است. اما، این بخش از انتظارات درآمدی پیشی گرفته و در مقابل ۸۱۲ میلیون دلار پیش بینی شده به ۱٫۰۷ میلیارد دلار رسیده است.

عرضه هدست Vision Pro رقیب اپل می تواند باعث افزایش علاقه مصرف کنندگان به هدست های واقعیت مجازی/AR/VR شود و جلوه ای جذاب برای هدست های Meta’s Quest ایجاد کند.

در ذهن سرمایه‌گذاران، تمرکز شرکت متا بر روی توسعه فناوری‌های واقعیت افزوده در پس‌زمینه قرار گرفته است، زیرا شرکت به سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه هوش مصنوعی مولدپرداخته است. در ماه ژانویه، زاکربرگ اعلام کرده است که استراتژی بلندمدت شرکت این است که به توسعه هوش مصنوعی عمومی بپردازد و آن را به صورت منبع باز ارائه دهد.

هیچ تعریف واحدی از هوش مصنوعی مولد وجود ندارد، اما به طور کلی، نوعی هوش مصنوعی می باشد که می تواند مانند یک انسان فکر کند و یاد بگیرد. به عبارت دیگر، به جای تخصص در یک زمینه خاص، قادر به درک بسیاری از مفاهیم می باشد.

در سال ۲۰۲۴، متا انتظار دارد مجموع هزینه‌هایش به ۹۴ تا ۹۹ میلیارد دلار برسد. این شرکت اعلام کرده که هزینه‌های حقوق و دستمزد امسال افزایش می‌یابد زیرا تعداد کارکنان در نقش‌های فنی با هزینه بالاتر بیشترخواهد شد.

در سال ۲۰۲۳، متا اعلام کرد که هزینه‌های بازسازی، از جمله هزینه‌های اختصاصی و ادغام امکانات، مبلغ ۳.۴۵ میلیارد دلار بوده است. تعداد کارمندان شرکت در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳، ۶۷٬۳۱۷ نفر بوده که نسبت به سال قبل، ۲۲٪ کاهش یافته است.

متا در ۱۲ ماه گذشته روند قابل توجهی پیش رو داشته، به طوری که سهامش در آن دوره ۱۲۱ درصد افزایش یافته و از اپل (AAPL)، گوگل (GOOG، GOOGL)، مایکروسافت (MSFT) و آمازون (AMZN) بهتر عمل کرده است.

در ژانویه، ارزش بازار این شرکت بار دیگر از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=19553

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.