• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

تلاش برای ممنوعیت برنامه TikTok با شکست مواجه شد

  • کد خبر : 14711
  • 14 دی 1401 - 22:10
تلاش برای ممنوعیت برنامه TikTok با شکست مواجه شد
درخواست‌ها برای ممنوعیت TikTok در ایالات متحده اولین بار در دوران دولت ترامپ مطرح شد و در سال‌های پس از آن کاهش یافت، اما بیشتر تلاش‌ها برای ممنوعیت این برنامه در دادگاه ها به چالش کشیده شد. تنها ممنوعیت‌های دولتی که در محدود کردن TikTok مؤثر بوده، مواردی ست که در سطوح فدرال و ایالتی استفاده از آن را در دستگاه‌های رسمی دولتی هدف قرار داده‌اند. اما میلیون‌ها دستگاه شخصی در ایالات متحده همچنان می‌توانند آزادانه به TikTok دسترسی داشته باشند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از CNN، تیک‌تاک دو پیروزی پشت سر هم در دادگاه‌ها را کسب کرده است. یکی از داوران ایالتی در ایندیانا یک دعوای حقوقی علیه تیک‌تاک را رد کرد و یک داور فدرال، قانونی که برای اولین بار در ایالت مونتانا اجرا می‌شد و ممکن بود این اپلیکیشن را به صورت کلی در آن ایالت ممنوع کند، را مسدود کرد. این پیروزی‌ها باعث شده که دشمنان شرکت سخت‌تر به آن حمله کنند یا ممکن است توجیهات آنان برای محدود کردن فعالیت‌های تیک‌تاک کمتر اثرگذار باشد.

هر یک از دعاوی مرتبط با تیک‌تاک تاکنون به نتیجه نهایی نرسیده‌اند. اما نتایج ابتدایی در هر دو ایالت نشان می‌دهند زمانی که مسائل حساس و سیاستی مرتبط با تیک‌تاک با اصول حقوقی اساسی آمریکا برخورد می‌کنند، اصول حقوقی اساسی به عنوان اصول اولویتی در نظر گرفته می‌شوند و در نتیجه، سیاست‌ها ممکن است در مقابل این اصول مقاومت نشان دهند.

در هر دو مورد، تلاش‌ها برای محدود کردن فعالیت‌های تیک‌تاک با شکست مواجه شدند زیرا نتوانستند مراحل ابتدایی مانند اطمینان از اینکه این اقدامات با اصول متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا سازگار هستند یا اینکه آیا دادگاه حتی دارای اختیار در این امور می باشد یا خیر را پشت سر بگذارند.

نتایج حاصل از تصمیمات دادگاه نشان می‌دهند که تلاش‌های دولت برای تنظیم فعالیت‌های تیک‌تاک به وضوح دلایل پنهانی داشته‌ و برای ایجاد نمایش سیاسی طراحی شده‌اند.

اینکه ایالت‌ها نتوانستند حتی اساسی‌ترین موانع قانونی را برطرف کنند، چالش پیش روی سیاست‌گذارانی را نشان می‌دهد که در تلاش برای بیان مشکل مشخصی هستند که ابزار قانونی شان می‌تواند آن را حل کند.

این دو دعوای حقوقی مبتنی بر اتفاقات مختلف هستند. دعوای حقوقی در ایندیانا به دنبال تحریم‌ها و محدودیت‌های تعیین‌شده توسط دادگاه علیه تیک‌تاک برای ادعای نقض قوانین حفاظت مصرف‌کننده ایالتی بوده است. دعوای حقوقی مونتانا توسط تیک‌تاک و یک گروه از سازندگان محتوا در پی پاسخ به تصویب قانون SB419 ایالتی به وجود آمده که قرار بود از اجرای اپلیکیشن بر روی دستگاه‌های الکترونیکی شخصی در مرزهای ایالتی جلوگیری کند.

هر دو مورد منعکس کننده نگرانی های مقامات دولتی در همه سطوح در ایالات متحده در مورد روابط TikTok با چین از طریق شرکت مادر آن یعنی ByteDance می باشد. سیاست‌گذاران ادعا کرده‌اند که قوانین اطلاعاتی چین می‌تواند ByteDance را مجبور کند که داده‌های کاربران ایالات متحده TikTok را در معرض دید دولت چین قرار دهد، اما تاکنون مقامات ایالات متحده هیچ مدرک مشخصی مبنی بر دسترسی غیرمجاز به داده‌های دولتی ارائه نکرده‌اند.

درخواست‌ها برای ممنوعیت TikTok در ایالات متحده اولین بار در دوران دولت ترامپ مطرح شد و در سال‌های پس از آن کاهش یافت، اما بیشتر تلاش‌ها برای ممنوعیت این برنامه در دادگاه ها به چالش کشیده شد. تنها ممنوعیت‌های دولتی که در محدود کردن TikTok مؤثر بوده، مواردی ست که در سطوح فدرال و ایالتی استفاده از آن را در دستگاه‌های رسمی دولتی هدف قرار داده‌اند. اما میلیون‌ها دستگاه شخصی در ایالات متحده همچنان می‌توانند آزادانه به TikTok دسترسی داشته باشند.

در تمام این مدت، TikTok دسترسی گسترده و رو به رشد خود را در کشور تقویت کرده است. TikTok اوایل سال جاری اعلام کرد که ماهانه به ۱۵۰ میلیون کاربر فعال در ایالات متحده رسیده و تعداد فزاینده ای از سازندگان، صاحبان مشاغل کوچک و سایر کاربران TikTok اکنون برای امرار معاش خود به این پلتفرم متکی هستند.

قاضی منطقه ای معتقد می باشد که وابستگی برخی سازندگان به TikTok باعث می‌شود که ممنوعیت این برنامه در مونتانا نقض مستقیم حقوق متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را بهمراه داشته باشد.

در هر دو مورد، یعنی دعاوی حقوقی مرتبط با تیک‌تاک در ایندیانا و مونتانا، یک موضوع کلان یا ملی را ایالت‌ها سعی کرده‌اند به یک مسئله محدود به سطح محلی تبدیل کنند. در این فرآیند، ایالت‌ها به نظر می‌رسد از حدود و اختیارات خود فراتر رفته‌ و سعی کرده‌اند این موضوعات را به عنوان یک مسئله محلی تجزیه و تحلیل کنند..

قاضی مالوی معتقد می باشد، دلیل اعلام شده توسط ایالت مونتانا برای تصویب قانون SB419، که حاکی از حفاظت از ساکنان در برابر جاسوسی چینی می باشد، نه تنها قابل پذیرش نیست بلکه ممکن است به عنوان یک دلیل معقول برای اعمال محدودیت‌ها به تیک‌تاک نباشد و توجیهات اعلامی را مورد انتقاد قرار دهد.

قانون SB419 به طور صریح تیک‌تاک را به دلیل ارتباط مستقیم آن با چین ممنوع کرده است. اما قاضی مالوی تأکید دارد که ایالت مونتانا در زمینه امور خارجی اختیار دستوری ندارد. به عبارت دیگر، ایالت یا محدوده مونتانا نهایتاً در زمینه تصمیم‌گیری در موارد خارجی (مرتبط با سیاست خارجی) اختیارات قانونی محدودی دارد و این امور بیشتر به اختیارات دولت مرکزی یا فدرال مربوطه تعلق دارد.

دادگاه در ایندیانا به این نتیجه رسیده که حتی با وجود ادعاها و اظهارات مقامات ایالتی درباره تیک‌تاک که مردم را در مورد روش‌های تجارتی خود گمراه کرده است، اما ایالت نتوانسته است ارتباط معتبری با ایالت ایندیانا برای اختیار دادگاه ایالتی در مواجهه با شرکت تیک‌تاک ارائه دهد.

در نهایت، تلاش‌های سطح ایالت در ایندیانا و مونتانا به دلایل بسیاری شکست خورد و سیاست‌گذاران باید به این موضوع توجه داشته باشند.

به جای خطر نقض قانون اساسی با ممنوعیت ها و محدودیت های خاص TikTok، سیاست گذاران باید تلاش ها را برای افزایش گسترده حقوق حریم خصوصی داده های آمریکایی ها تقویت کنند و قوانین یکسانی را برای همه شرکت های اینترنتی اعمال کنند تا از دسترسی غیرمجاز هر دولتی چینی یا …به  آن داده ها جلوگیری شود.

حقیقت این است که اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی یک ماشین عظیم برای جمع‌آوری اطلاعاتی هستند که برای دولت‌ها اهمیت زیادی دارند، بنابراین واقعاً نیاز داریم در مورد اینکه چگونه می‌توانیم، در صورت لزوم، جمع‌آوری داده‌ها را محدود کنیم، یک توافق اجتماعی داشته باشیم…

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=14711

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.