• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
0

بررسی طرح Pay-or-Okay متا توسط اتحادیه اروپا

  • کد خبر : 21438
  • 15 اسفند 1402 - 10:23
بررسی طرح Pay-or-Okay متا توسط اتحادیه اروپا
در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۴، قوانین DSA (Digital Services Act) که برای تمام پلتفرم‌ها و "مسئولیت و شفافیت الگوریتمی آن‌ها" در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، یک ابزار قدرتمند می باشد. این ابزار اصولاً به اتحادیه اروپا قدرتی قانونی می‌دهد تا پلتفرم‌های دیجیتال را کنترل کند و مسئولیت و شفافیت در استفاده از الگوریتم‌هایشان را ایجاد کند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از cybernews، اتحادیه اروپا اکنون از متا درخواست کرده تا اطلاعات بیشتری در مورد طرح Pay-or-Okay این شرکت فناوری ارائه دهد، در این طرح، کاربران اروپایی مجبورند در صورت عدم تمایل به استفاده یا فروش داده‌های شان، مبلغی را پرداخت کنند.

متا پس از اینکه دادگاه دادگستری اروپا (CJEU) در جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد که مدیریت شرکت با داده‌های کاربران و فروش آن به عنوان منبع اصلی سود برای شرکت غیرقانونی ست، به این سیستم بحث‌برانگیز روی آورد.

این سیاست قبلاً توسط فعالان اروپایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته که معتقدند، این روش، راه‌حلی ست که به متا اجازه داده تا مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها، قانون سختگیرانه حریم خصوصی و امنیت اتحادیه اروپا را دور بزند.

در واقع، شرکت تصمیم دارد به جای اینکه صرفاً از آنها رضایت بله یا خیر دریافت کند، هزینه ای را به دلیل امتناع از پیگیری تبلیغات شخصی از کاربران دریافت کند. حدود ۳۰ گروه فعال اخیراً از هیئت حفاظت از داده های اروپا (EDPB) خواسته اند تا رسماً مخالفت خود را با این سیاست اعلام کند.

EDPB که متشکل از آژانس‌های حفاظت از داده‌ها از کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین می باشد، باید تا پایان ماه مارس تصمیم بگیرد که آیا با سیاست‌های متا مخالفت کند یا خیر.

نهادهای رسمی اتحادیه اروپا هم اکنون در حال انجام این اقدام هستند. کمیسیون اروپا در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که درخواست رسمی اطلاعات (RFI) به متا را تحت قانون خدمات دیجیتال (DSA) ارسال کرده و از شرکت خواسته اطلاعات بیشتری در مورد این سیاست ارائه دهد.

کمیسیون معتقد می باشد که به ویژه، متا باید اطلاعات بیشتری در مورد اقداماتی که برای پیروی از تعهدات خود در رابطه با شیوه‌های تبلیغاتی فیس‌بوک و اینستاگرام، سیستم‌های توصیه‌کننده، و ارزیابی ریسک مربوط به معرفی آن گزینه اشتراک انجام داده، ارائه دهد.

از نظر منتقدان، روشی که متا به کاربران پلتفرم‌های خود حق انتخاب ارائه می‌کند، به نظر می‌رسد دشوار باشد. افراد یا باید با پیگیری موافقت کنند یا باید هزینه اشتراک ماهانه از ۹٫۹۹ یورو (۱۰٫۸۴ دلار) را پرداخت کنند. یعنی در حال حاضر هیچ راهی برای کاربران فیس بوک، اینستاگرام یا واتس اپ در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دسترسی رایگان و بدون پیگیری به این پلتفرم ها وجود ندارد.

در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۲۴، قوانین DSA (Digital Services Act) که برای تمام پلتفرم‌ها و “مسئولیت و شفافیت الگوریتمی آن‌ها” در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، یک ابزار قدرتمند می باشد. این ابزار اصولاً به اتحادیه اروپا قدرتی قانونی می‌دهد تا پلتفرم‌های دیجیتال را کنترل کند و مسئولیت و شفافیت در استفاده از الگوریتم‌هایشان را ایجاد کند.

بر اساس DSA ، پلتفرم های بزرگ باید رضایت مردم را جلب کنند تا از داده های آنها برای تبلیغات استفاده کنند. رضایت همچنین باید با قوانین حفاظت از داده اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد و به همان اندازه که ارائه آن آسان می باشد، لغو آن هم باید آسان باشد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=21438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.