• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7
دانستنی های حقوقی

با کلاهبرداری به روش اسکیمر بیشتر آشنا شوید

  • کد خبر : 11982
  • 24 آبان 1402 - 8:38
با کلاهبرداری به روش اسکیمر بیشتر آشنا شوید
یک وکیل دادگستری در گفتگو با پایگاه خبری عدل البرز ، با بیان شیوه و شگردهای مورد استفاده مجرمان حرفه ای در کلاهبرداری به روش اسکیمر ( اسکیمینگ )، توصیه هایی خطاب به شهروندان برای برای پیشگیری از وقوع این نوع جرایم ارائه نمود.

گروه حقوقی پایگاه خبری عدل البرز :

امروزه استفاده از کارت‌های بانکی به رایج‌ترین روش‌ پرداخت در کشور تبدیل گردیده است.استفاده از کارت‌های بانکی به جای پول نقد، از محاسن زیادی برخوردار است.

صرفه جویی در وقت و مراجعات کمتر به بانک، اطمینان خاطر از نظر دسترسی به پول در ساعات مختلف شبانه روز و روزهای تعطیل، احساس امنیت بیشتر بواسطه عدم حمل پول نقد و جلوگیری از سرقت یا مفقود شدن وجه نقد، کاهش اثرات منفی استفاده و تماس با اسکناسهای مستعمل و آلوده ، سهولت در خرید و بی نیازی از شمارش وجوه نقد از جمله این محاسن و مزایا می باشند.

با این حال کارت‌های بانکی برای خریداران و فروشندگان ممکن است مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد. کلاهبرداری به روش اسکیمر یکی از روشهای ست که در مورد کارتهای بانکی اتفاق می افتد.

بطوریکه اخیرا پلیس فتا تهران بزرگ ،خبر از دستگیری ۵ نفر اعضای یک باند مجرمانه اسکیمینگ که اقدام به کپی بیش از ۳۰۰ هزار کارت بانکی شهروندان تهرانی و برداشت غیرمجاز از حساب آنان نموده اند، داد .این خبر و وقوع اتفاقات مشابه ،ضرورت آشنایی دارندگان کارت های بانکی با روش های کلاهبرداری یادشده را یادآور و بهانه این گفتگو با یکی از وکلای دادگستری به شرح زیر گردید.

نگار نادی گو وکیل پایه دو دادگستری در گفتگو با پایگاه خبری عدل البرز گفت:

امروزه استفاده از کارت‌های بانکی به جای پول نقد در دست افراد که به عنوان یک ابزار مالی محسوب می‌شود، مورد استفاده بسیاری از افراد جامعه قرار می‌گیرد. هر چند که استفاده از کارت‌های بانکی مزایای زیادی را به دنبال دارد و استفاده از آنها باعث می‌شود که افراد پول کمتری را با خود حمل و نگهداری کنند که در نتیجه امنیت بهتری را فراهم می‌کند و همچنین باعث سهولت در خرید و بی نیازشدن از شمارش  وجه  نقد می‌شود اما اگر از آن‌ها به درستی استفاده نشود ممکن است مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد .

این وکیل دادگستری اضافه نمود : حال  که در رابطه با مزایای استفاده از کارت عابربانک صحبت کردیم میخواهم بدانیم در مقابل مزایای استفاده از آن  آیا معایبی را با خود به همراه دارد؟

از آنجایی که امروزه  و طی سال های اخیر افراد بی شماری از کارت های عابربانک اقدام به برداشت از حساب خود به هرنحوی  ،خرید از فروشگاه ها و مراکز خرید می کنند در مقابل آن اشخاص سود جو با روش های نوین و متقلبانه اقدام به کلاهبرداری به  وسیله دستگاه های کارت خوان به روش اسکیمر می نمایند . به این صورت که سارقان و مجرمان حرفه ای با استفاده از نرم افزار های خاص اطلاعات موجود در کارت های عابر بانک افراد را ازطریق دستگاه اسکیمر کپی برداری کرده که بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد ازحساب مالباخته کنند.

به گفته وی : با توجه به اینکه کلاهبرداران از دستگاه اسکیمر جهت کپی برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی که بر روی کارت های عابربانک افراد وجود دارد، استفاده می کنند ، به این اقدام کلاهبرداری به روش اسکیمر یا اسکیمینگ می گویند.

خانم نادی گو افزود: سارقان به دو روش برای دست یابی به رمز کارت عابر بانک افراد اقدام می کنند:

۱-از طریق عابربانک

۲-اسکیمر

در روش اول آنها یک صفحه کیبورد جعلی را روی صفحه کیبرد اصلی قرار می‌دهند که درصورت وارد کردن رمز کارت توسط اشخاص آنها را در حافظه سپرده تا در آخر به سارق منتقل کند که به دلیل کوچک بودن دوربین نصب شده در قسمت ورود کارت افراد نمی توانند آن را تشخیص دهند.

در روش‌‌ دوم یعنی اسکیمر،به کاربردن دستگاه های کارت خوان برای استفاده کاربران است در این روش سارقان به عنوان فروشنده اقدام به گرفتن کارت کاربران می‌کنند و به دور از چشم آن ها کارت را بر روی اسکیمر می‌ کشند تا بتوانند اطلاعات داخل کارت را ذخیره نمایند.

و سپس از دستگاه کارت خوان استفاده می کنند و آنگاه با گرفتن رمز کارت افراد می توانند کارت اعتباری دیگری را در فاصله بسیار کوتاه بر روی یک کارت خام ساخته تا نسبت به انتقال دارایی و حساب دارندگان کارت بدون اجازه آنها اقدام کنند .

اسکیمینگ یک  نوع کلاهبرداری حرفه‌ ای است که بر خلاف کلاهبرداری به روش‌های سنتی که از روش‌های متقلبانه برای  فریب و اغفال اشخاص استفاده می‌شود ،از غفلت و اعتماد دارندگان کارت های بانکی استفاده و ضمن فریب سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی درنهایت منجر به برداشت غیرمجاز ازحساب‌های بانکی بدون اطلاع و رضایت صاحبان آنها می‌شود.

 این وکیل دادگستری در خصوص مجازات کلاهبرداری از کارت بانکی یا کارتخوان اظهار داشت : طبق ماده‌ی ۱۳ قانون جرایم رایانه ای؛ هر کس به طور غیرمجاز از سیستم های  رایانه‌ای و مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن،تغییر،محو ،ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال  یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری بدست آورد علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست  تا یک صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

خانم نادی گو در پایان به همه شهروندان توصیه نمود که برای پیشگیری از وقوع این نوع جرایم موارد زیر را انجام دهند :

۱-دارندگان کارت های بانکی باید سعی کنند در هنگام استفاده ،شخصا خودشان عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز اول کارت بانکی خود را تا جایی که امکان دارد در اختیار فروشندگان قرار ندهند.

۲-قبل از اقدام به انجام عملیات پرداخت بررسی کنند که قطعه دیگری به دستگاه خود پرداز یا کارت خوان متصل نباشد.

۳- پس از دریافت رسید بانکی  حتما موجودی حساب بانکی خود را بلافاصله چک کنند.

۴-چک کردن صفحه کلید دستگاه خود پرداز و اطمینان حاصل کردن از نصب صفحه کلید جعلی بر روی  آن

۵-تغییر رمز کارت بانکی به طور منظم

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=11982

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.