به گزارش پایگاه خبری عدل البرز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارش خود در ابتدای جلسه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی بیان کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۲۰ درصد و تا ۶۰ درصد U-235 همچنان در حال افزایش است.
وی افزود: با این حال، طی جلسات سطح بالا بین آژانس و ایران در تهران در ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴، امکان عدم گسترش بیشتر ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد U-235 توسط ایران، از جمله اقدامات راستی آزمایی فنی لازم برای آژانس مورد بحث قرار گرفت. در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۴، آژانس از تاسیسات فردو و نطنز بازدید کرد که ایران اجرای اقدامات مقدماتی را با هدف توقف افزایش ذخایر اورانیوم غنیشده تا ۶۰ درصد U-235 آغاز کرده است. انتظار میرود تبادلات بین آژانس و ایران در این زمینه ادامه یابد.
گروسی همچنین در این گزارش بدون اشاره به عدم اجرای تعهدات طرفهای برجام مدعی شد: تقریباً سه سال و نه ماه از توقف اجرای تعهدات هستهای ایران در چارچوب برجام، از جمله اجرای موقت پروتکل الحاقی، میگذرد و بنابراین بیش از سه سال و نیم از زمانی که آژانس قادر به دسترسی به تاسیسات ایران است میگذرد. در نتیجه، آژانس تداوم دانش در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم را از دست داده است.
گروسی همچنین در این گزارش نوشت: شما همچنین گزارش من در مورد توافقنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارید. ایران میگوید تمام مواد هستهای، فعالیتها و مکان های مورد نیاز بر اساس توافقنامه پادمان NPT را اعلام کرده است. با این حال، این بیانیه با یافتههای آژانس در مورد ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در مکانهای اعلام نشده در ایران مغایر است.
وی مدعی شد: آژانس باید مکانهای فعلی مواد هستهای و یا تجهیزات آلوده مربوطه را بداند. ایران هنوز کد اصلاح شده ۳٫۱ را که یک تعهد قانونی برای ایران است، اجرا نمی کند، زیرا اعلام کرده است که اجرای این قانون را به حالت تعلیق درآورده است. این مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع است و باید حل شود تا آژانس بتواند تضمین دهد که برنامه هستهای ایران منحصراً صلح آمیز است.
این گفتهها در حالی است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در واقع شرایطی را فراهم می کند که تحت آن ایران می تواند تعهدات خود از جمله تعهد به اجرای کد اصلاح شده ۳٫۱ را به حالت تعلیق درآورد. به طور خاص، بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام شرایطی را که اجازه چنین تعلیقی را می دهد، بیان می کند. پاراگرافها تاکید میکنند که اگر تحریمهای مندرج در ضمیمه ۲ توسط هر یک از طرفهای برجام مجدداً اعمال یا اعمال شوند، ایران این حق را دارد که اعمال مجدد یا اعمال مجدد این تحریمها را توجیهی برای تعلیق تعهدات خود تحت برجام، به طور جزئی یا کامل بداند. ایران، متعاقب اعمال مجدد تحریمها توسط ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ و عدم پایبندی امضاکنندگان اروپایی به تعهدات خود در برجام، به تدریج تعهدات برجامی خود را کاهش داد و در فوریه ۲۰۲۱، اجرای کد اصلاحشده ۳٫۱ را متوقف کرد.
گروسی همچنین در این گزارش در خصوص دیدار با مقامات ایران گفت: در طول دیدارهای سطح بالای من در تهران، بحثهای اساسی درباره موضوعات تحت پوشش بیانیه مشترک مورد توافق در مارس ۲۰۲۳، از جمله در مورد موضوع مربوط به اختلاف در موازنه مواد هستهای ادامه یافت.
وی در خصوص بحث انتصاب بازرسها گفت: در جریان نشست ما، ایران موافقت کرد که به نگرانیهای آژانس در رابطه با لغو تعیین چند بازرس با تجربه آژانس با در نظر گرفتن پذیرش تعیین چهار بازرس مجرب دیگر پاسخ دهد، تصمیمی که من از آن استقبال میکنم.