به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از globaldata، چشمانداز رسانههای اجتماعی دستخوش دگرگونی میشود، زیرا فناوری بزرگ با چالشهای مربوط به مقررات حفظ حریم خصوصی و افزایش نگرانیهای کاربران مواجه می باشد. گلوبال دیتا که یک شرکت پیشرو در زمینه داده و تجزیه و تحلیل می باشد، معتقد می باشد که آینده صنعت بر روی ترجیحات کاربر و فشارهای نظارتی استوار می باشد و تعادل ظریفی بین تبلیغات شخصی سازی شده، حریم خصوصی داده های کاربر و نوآوری ایجاد می کند.
بر اساس جدیدترین گزارش، غول هایی مانند متا، آلفابت، و X (توئیتر سابق) بر این فضا تسلط دارند، اما پلتفرم های کوچکتر و برنامه های غیرمتمرکز (dApps) بیشتر به دلیل تمرکز بر محافظت از حریم خصوصی داده ها در حال ایجاد جلب توجه هستند.
فراتر از معاشرت، کاربران به طور فزاینده ای از رسانه های اجتماعی برای اهداف متنوعی مانند تجارت الکترونیک استفاده می کنند که تعریف مرسوم رسانه های اجتماعی را به چالش می کشد. برخی از شرکتهای بزرگ رسانههای اجتماعی، مانند X، در حال گسترش این موضوع هستند تا برنامههای فوقالعادهای را در مورد ارائه خدمات بررسی کنند. ولی، این رویکرد با موانع فنی و مقرراتی در غرب مواجه می باشد.
تمایل به ساخت برنامه های فوق العاده نشان دهنده تلاش برای تنوع بخشیدن به جریان های درآمدی می باشد. به طور سنتی، جریان اصلی درآمد شرکت های بزرگ رسانه های اجتماعی از طریق تبلیغات آنلاین بوده است. ولی، نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی و مداخلات نظارتی ضد انحصار و حفظ حریم خصوصی دادهها، چالشهای اساسی در مورد برای این مدل نشان میدهند.
طیفی از مسائل اجتماعی هم در کنار رشد این پلتفرم ها پدیدار شده است. قانونگذاران و جامعه مدنی فشارها را برای رسیدگی به نفرت آنلاین، محتوای مضر و اطلاعات نادرست با قوانینی مانند قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا و قانون ایمنی آنلاین بریتانیا افزایش دادهاند. شرکت های بزرگ رسانه های اجتماعی هم به طور فزاینده ای از ابزارهای هوش مصنوعی برای تعدیل پلت فرم های خود استفاده می کنند.
استفاده و حضور پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در سراسر جهان نشاندهنده یک اینترنت آزاد می باشد که بر پایه اصول دموکراتیک قرار دارد. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی درگیر تنشهای ژئوپلیتیکی در جهانی بیثبات شدهاند. چین و روسیه پلتفرم های متا را ممنوع کرده اند، هند تیک تاک را و اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا استفاده از تیک تاک را در دستگاه های شخصی دولتی ممنوع کرده اند.
آینده رسانه های اجتماعی به انطباق با ترجیحات کاربران در حال تحول و فشارهای نظارتی فزاینده بستگی دارد. ایجاد تعادل بین تبلیغات شخصیشده، حریم خصوصی دادههای کاربر و نوآوری در شکلدهی مسیر صنعت بسیار مهم می باشد.
پلتفرم های بزرگ رسانه های اجتماعی به دلیل تأثیرات شبکه که در آن ارزش پلت فرم با تعداد کاربران افزایش می یابد، غالب شده اند. عوامل مخرب مانند اسنپ چت و تیک تاک به جای رقابت مستقیم با شرکت های بزرگ، خود را با ویژگی های منحصر به فرد متمایز کرده اند.
برنامههای کوچکتر و جدید، مانند برنامههای غیرمتمرکز، تا حدودی مدل اثرات شبکه را به چالش میکشند. آنها اغلب با ارائه یک تجربه آنلاین کوچکتر و صمیمی تر با کنترل داده ها و حفظ حریم خصوصی پیشرفته، خود را در معرض فروش قرار می دهند.
پایان پیام/
بیشتر بخوانید: آیا رسانههای اجتماعی واقعا یک فضای اجتماعی هستند؟