به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز ، اگر تا به حال برای خرید در یک سوپرمارکت یا فروشگاه در صف منتظر مانده اید و میل به خرید یک آب نبات یا بسته آدامس داشته اید، تنها نیستید . خرید فوری بدون هیچ گونه پیش بینی و برنامه ریزی در لحظه انجام می شود. این مفهوم معمولاً با خریدهای کوچک مانند خوراکیها مرتبط می باشد، اما ممکن است در موارد بزرگتر هم، مثل یک سفر آخر هفته ناگهانی یا خرید یک اتومبیل که اصلاً قصد خرید آن را نداشتید و تنها قصد تست آن را داشتید، دیده شود.
بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۳ در آمریکا، خریدهای ناگهانی نسبت به سال قبل ۴۸ درصد کاهش یافته و ۷۲ درصد از افراد مورد بررسی تورم را به عنوان عامل این کاهش ذکر کرده اند. با این وجود، بیش از یک سوم مردم همچنان معتقدند که اکثر خریدهایشان خریدهای آنی می باشد.
چرا مردم به این خریدهای لحظه آخری گرایش دارند و چگونه درک بهتر خریدهای فوری می تواند به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کند؟
خرید آنی چیست؟
خرید آنی به عنوان یک تصمیم برنامه ریزی نشده و خود به خودی برای خرید چیزی تعریف می شود.. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود شخصی ناگهان تصمیم به خرید چیزی بگیرد، مانند وضعیت عاطفی، تاکتیک های تبلیغاتی موثر، عوامل فرهنگی، تمایل به احساس رضایت فوری و موارد دیگر.
چهار نوع خرید فوری
چهار نوع تعریف شده از خریدهای فوری وجود دارد. این چهار دسته می تواند به درک بهتر فرآیندی که قبل از خرید اتفاق می افتد، کمک می کند.
خرید ناگهانی خالص: این خرید سادهترین نوع خرید آنی برای تشخیص می باشد و سطح پایهای است که در آن شخصی بر اساس یک احساس خاص تصمیمی فوری میگیرد. به عنوان مثال می توان به خرید یک آب نبات در راهروی صندوق فروشگاهی اشاره کرد، زیرا پس از دیدن آبنبات، ناگهان هوس می کنید.
خرید ناگهانی یادآوری: شما کالایی را می بینید یا چیز خاصی را به خاطر می آورید که به شما یادآوری می کند که به یک کالای جداگانه نیاز دارید. به عنوان مثال، شما برای خرید مقداری نان به فروشگاه مواد غذایی می روید، اما وقتی از کنار مسواک ها رد می شوید، به یاد می آورید که خمیر دندان تمام شده است، بنابراین خمیر دندان هم می خرید.
خرید آنی پیشنهادی: این خرید معمولا زمانی است که به دلیل یک پیام بازاریابی متقاعد می شوید که چیزی بخرید. به عنوان مثال، شما برای ناهار بیرون رفته اید و به جای سفارش نوشابه معمولی خود، تصمیم می گیرید آب گازدار را امتحان کنید زیرا شنیده اید که کالری کمتری دارد.
خرید فوری برنامهریزیشده: خرید فوری برنامهریزیشده به نظر میرسد بسیار بد می باشد، اما به شدت حول تخفیفها، تبلیغات و اقلامی است که قبلاً در مورد خرید آن فکر کردهاید. به عنوان مثال، شما در فروشگاه لوازم الکترونیکی محلی خود قدم می زنید و دی وی دی ای را می بینید که چند هفته پیش به خرید آن فکر می کردید، متوجه می شوید که اکنون ۵۰ درصد تخفیف دارد و آن را خریداری می کنید.
اکنون با در نظر گرفتن همه این موارد، باز هم درک کامل رفتار شما در لحظه ممکن است دشوار باشد.
چرا مردم به صورت ناگهانی خرید می کنند؟
چند دلیل اصلی وجود دارد که افراد تمایل دارند در برابر به عادات خرید ناگهانی خود تسلیم شوند، اولین دلیل احساسات آنهاست. خرید درمانی بسیار واقعی می باشد و مردم اغلب برای ایجاد احساس خوب خرید میکنند. مشابه انجام بسیاری از کارهایی که باعث خوشحالی مردم می شود، خرید هم می تواند دوپامین را آزاد کند، بنابراین یک دلیل شیمیایی واقعی وجود دارد که مردم خرید را مانند ترن هوایی دوست دارند.
یکی دیگر از دلایل مهمی که مردم به خرید آنی می پردازند، به لطف معاملات و فروش می باشد. مردم دوست دارند یک معامله خوب انجام دهند، بنابراین وقتی می بینند چیزی ۵۰٪ تخفیف دارد، در نظر گرفتن اینکه آیا واقعاً به آن نیاز دارند زیاد تفاوتی ایجاد نمی کند. به همین دلیل، بسیاری از سایتها برای سفارشهای بیش از مقدار مشخصی ارسال رایگان ارائه میدهند، در نتیجه، مردم احساس می کنند که بهترین معامله را انجام داده اند.
فشار خارجی نیز می تواند بر عادات خرید آنی تاثیر زیادی بگذارد. این امر می تواند چیزی به کوچکی این مورد باشد که فرزندتان به شما برای خرید غلات صبحانه مورد علاقه اش التماس کند، یا چیزی بزرگتر مانند فشار اجتماعی یا تقویت موقعیت اجتماعی شما از طریق خرید یک ماشین شیک یا یک کت و شلوار جدید.
صرف نظر از دلیل خاصی که هر فرد تحت تأثیر آن قرار می گیرد، شما خودتان بیشتر در مورد عادات خرج کردن تان آگاه هستید و می توانید اقداماتی را برای مبارزه با هر گونه روند خرید آنی بالقوه مشکل ساز انجام دهید.
چگونه از خرید آنی خودداری کنیم؟
تعیین بودجه
تعیین بودجه اولین قدم عالی برای کمک به شما برای کنترل خریدهای فوری می باشد. تعدادی برنامه بودجه بندی و بررسی هزینه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا پول خود را بهتر مدیریت کنید.
با این که این فرایند ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما ممکن است بتوانید با دادن مجوز به خودتان برای خرج کردن، در حد منطقی، با خریدهای فوری مبارزه کنید. تلاش برای حذف کامل آن نه تنها گاهی اوقات امکان پذیر نمی باشد، بلکه امکان بهره گیری از فضایی انعطاف پذیر را برای سرگرمی از شما می گیرد.
با این که هنوز هم ممکن است بسیاری از خریدها ناگهانی باشند، اما برنامه ریزی از قبل و ایجاد یک استراتژی کلی می تواند به شما کمک کند تا مخارج خود را کنترل کنید و خود را مسئول عادت های خرید خود بدانید. می توانید خریدهای فوری را به بودجه خود اضافه کنید، اما مقدار معقولی برای آن تعیین کنید.
یک برنامه پس انداز داشته باشید
همچنین داشتن یک برنامه پس انداز با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بسیار مهم می باشد. پس انداز خود را از پول خرج روزانه خود جدا کنید تا وسوسه نشوید یا نتوانید از آن برای خریدهای ناخواسته استفاده کنید. یک حساب پس انداز پربازده باز کنید تا بتوانید بابت پولی که پس انداز می کنید، سود کسب کنید.
به لیست خرید پایبند باشید
راه دیگر برای تمرکز در هنگام خرید این است که با یک برنامه و لیست وارد شوید. قبل از اینکه حتی وارد فروشگاه شوید، اهداف خود را بدانید و با داشتن یک لیست می توانید یادآوری بصری و لمسی از اقلام خاصی که قرار است خریداری کنید، داشته باشید.
پیشنهادات را مقایسه کنید تا بهترین حساب پس انداز را پیدا کنید
نتیجه نهایی
تلاش برای درک اینکه چرا خرید ناگهانی انجام می دهید ممکن است به شما کمک کند برخی از عادات بد مالی خود را کاهش دهید. شما می توانید قبل از ورود به فروشگاه اقدامات لازم را برای محدود کردن خریدهای فوری خود انجام دهید.
پایان پیام/