حسن روحانینیا در گفت و گویی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی را ایستگاه الکترونیک میان طرح خواستههای مردم و دستگاه قضایی دانست و افزود: اخیرا پس از گذشت تقریبا یک دهه از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی موفق شدیم در رایزنی با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، موضوع بایگانی کاغذ در دفاتر را حل کنیم.
روحانینیا توضیح داد: یکی از هزینههای دفاتر، نگهداری حجم قابل توجهی از کاغذ در دفاتر است که مدیران دفاتر را با چالش روبرو کرده است و در این زمینه بخشنامهای صادر شد و در این بخشنامه تصریح شده است که دفاتر تکلیفی برای نگهداری سوابق فیزیکی دادخواستها، شکوائیهها و اظهارنامهها ندارند.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با اشاره به ۲ راهبرد افزایش درآمد دفاتر و کاهش هزینه ها اظهارداشت: در راستای اجرای این دو راهبرد، به عنوان نمونه پیرو مذاکره ای که با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه داشتیم، بخشنامه ای از سوی مرکز به دفاتر ابلاغ شد که بنا بر آن، دفاتر از تعدادی از ملزومات اجباری معاف شدند؛ پیش از این برای تاسیس دفتر پیش شرط هایی درنظر گرفته شده بود که در بخشنامه جدید بخشی از این ملزومات حذف شد.
وی خاطرنشان کرد: کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در نقطه راهبردی قرار دارد؛ از یک سو به قوه قضائیه و سیاستهای دستگاه قضائی مرتبط است و از سوی دیگر با مردم و کیفیت خدمات قضائی ارتباط مستقیم دارد و وجه سوم این مثلث هم وضعیت معیشتی دفاتر است و در برنامهریزیها سعی داریم تا همه این موارد را مورد توجه قرار دهیم.
وی ادامه داد: برای اینکه از یکسو حکمرانی دستگاه قضایی و تلاشهای خوب قوه قضائیه برای خدمات رسانی به مردم را عینیت بخشیم و از سوی دیگر معیشت دفاتر را تقویت کنیم و مردم با زحمت کمتری خدمات را دریافت کنند، خدمات غیر حضوری را کلید زدیم.
در روش خدمات الکترونیک غیرحضوری هیچ مراجعهای به دفاتر وجود ندارد و مزیت این نوع خدمت رسانی برای مردم این است که از ترددهای غیرضروری و اتلاف وقت جلوگیری میشود و تعرفه خدمات غیرحضوری ۵۰ درصد خدمات الکترونیک قضائی حضوری در دفاتر است
تلاش برای افتتاح خدمات الکترونیک قضائی غیرحضوری در هفته قوه قضاییه
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اظهارداشت: در این نوع خدمت رسانی هیچ مراجعهای به دفاتر وجود ندارد و مزیت این نوع خدمت رسانی برای مردم این است که از ترددهای غیرضروری و اتلاف وقت جلوگیری میشود و تعرفه خدمات غیرحضوری ۵۰ درصد خدمات الکترونیک قضائی حضوری در دفاتر است.
وی اضافه کرد: این نوع خدمترسانی برای دفاتر آثار مثبتی در پی دارد و در این روش زمان و مکان برای خدمت رسانی حذف میشود و دفاتر میتوانند بدون اینکه مراجعهکننده حضوری داشته باشند، خدمت ارائه دهند همچنین میتوانند در ساعات غیراداری هم به مردم خدمترسانی داشته باشند و این موضوع کاهش هزینهها را در پی خواهد داشت.
در روش خدمات الکترونیک غیرحضوری، مردم از منزل یا محل کار خود میتوانند خدمات دفاتر را دریافت کنند و تلاش بر این است در هفته قوه قضائیه اولین خدمت غیرحضوری را ارائه دهیم.
روحانی نیا افزود: در این نوع خدمت رسانی هیچ مراجعهای به دفاتر وجود ندارد و براساس مدل طراحی شده، میتوانیم نوعی توزیع درآمد میان دفاتر را نیز داشته باشیم؛ به این ترتیب که یک متقاضی در تهران میتواند یک دفتر در استان زنجان را برای دریافت خدمات انتخاب کند و متقاضیان در بدو ورود به سامانه میتوانند دفتر مورد نظر خود را انتخاب کنند و براساس برنامهریزی انجام شده در این روش، کیفیت خدمات دفاتر براساس نظرسنجی، درجه بندی خواهد شد.
خودکاربریها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی انجام شوند
مدیرعامل دفاتر خدمات الکترونیک قضائی درباره تشابه خدمات غیرحضوری و خودکاربریها گفت: تجربه ارائه خدمات خودکابری در چند سال اخیر نشان داده است، آنچه از طریق مردم مستقیم به دستگاه قضایی ارسال میشود ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد و به جای کاهش اطاله دادرسی و ورودی پرونده به دادگستری به نوعی افزایش ورودی پرونده به محاکم و اطاله دادرسی را باعث شود.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه به صراحت مخالفت خود را با ارائه خدمات خودکاربری اعلام کردهایم اما اعتقاد داریم این نوع خدمات با اصلاحی اندک میتواند موثر باشد که این تغییر در دستور کار مرکز آمارو فناوری اطلاعات قوه قضاییه قرار دارد.
روحانی نیا اظهارداشت: با راهبردی که ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مدنظر دارد؛ بناست خودکاربریها غالبا از طریق دفاتر انجام شود و البته این به معنای حضور فیزیکی مردم در دفاتر نیست بلکه منظور آن است که دفاتر به عنوان یک ایستگاه الکترونیک میان مردم و دستگاه قضایی پالایشگر خواستههای مردم باشند.
انتهای پیام