• امروز : جمعه - ۲۰ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 11 October - 2024
0

تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل مثبت می باشد یا منفی؟

  • کد خبر : 21657
  • 22 اسفند 1402 - 13:06
تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل مثبت می باشد یا منفی؟
بر اساس مطالعه ای که انجام شده، بیشتر آینده پژوهان، 90 درصد، نسبت به تغییراتی که هوش مصنوعی در نحوه کار ما ایجاد می کند، خوش بین هستند. حداقل 40 درصد "بسیار خوشبین" هستند. آنها معتقدند که "هوش مصنوعی به طور قابل توجهی تجربه کاری را با نتایج بالقوه مانند هفته های کاری کوتاه تر، مشاغل روان، ظهور متخصصان هوش مصنوعی، کار ترکیبی و از راه دور در نقش هایی که قبلا امکان پذیر نبوده اند و سایر مزایای جدید را بهبود می بخشد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری عدل البرز به نقل از  crast.net، نگرانی در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل و آرزوهای شغلی ما در اقتصاد امروز و فردا وجود ندارد. البته بسیاری از نگرانی ها موجه هستند و تغییرات ناشی از هوش مصنوعی اجتناب ناپذیر می باشد. با این حال، برخی از آینده پژوهان و رهبران پیشرو جهان در این زمینه، معتقدند که قرار است هوش مصنوعی نتایج مثبت قابل توجهی را به ارمغان آورد و فرصت های جدیدی را فراهم کند و ما را از دست سازمان های سخت کوش، محیط های کاری سمی و مشقت بار نجات می دهد.

بر اساس مطالعه ای که انجام شده، بیشتر آینده پژوهان، ۹۰ درصد، نسبت به تغییراتی که هوش مصنوعی در نحوه کار ما ایجاد می کند، خوش بین هستند. حداقل ۴۰ درصد “بسیار خوشبین” هستند. آنها معتقدند که “هوش مصنوعی به طور قابل توجهی تجربه کاری را با نتایج بالقوه مانند هفته های کاری کوتاه تر، مشاغل روان، ظهور متخصصان هوش مصنوعی، کار ترکیبی و از راه دور در نقش هایی که قبلا امکان پذیر نبوده اند و سایر مزایای جدید را بهبود می بخشد.

با این حال، آینده پژوهان توصیه می کنند که افراد نباید کورکورانه وارد این دوره جدید شوند چون اختلالات بزرگی در راه می باشد. هوش مصنوعی جایگزین اکثر مشاغل سطح ابتدایی خواهد شد بنابراین باید سیستم آموزشی و درک خود از محل کار را کاملاً متحول کنیم تا بتوانیم کارآموزی و تفکر را در سنین پایین‌تر شروع کنیم. نسل فعلی دانشجویان باید تشویق و حمایت شوند تا متفکران آینده، ریسک پذیر باشند و از پتانسیل هوش مصنوعی بیشتری در نقش های خود استفاده کنند.

آینده پژوهان به طور قابل توجهی نسبت به تأثیر فناوری بر نحوه کار ما در برابر پیامدهای بزرگتر فناوری در آینده خوش بین تر هستند.

در مورد هوش مصنوعی، حتی برای مشکلات اجتماعی گسترده تر، رضایت و خوش بینی فزاینده ای وجود دارد. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی غیررسمی در سال ۲۰۱۶، تقریباً ۴۳٪ از افراد دیدگاه مثبت، ۳۸٪ هر دو و ۱۵٪ دیدگاه منفی داشتند. از آن زمان تاکنون، درصد افراد با دیدگاه مثبت ۱۰ درصد افزایش یافته است.

یک مزیت کلیدی نوظهور، عمومی کردن اطلاعات می باشد که با عمومی کردن هوش مصنوعی امکان پذیر شده است. هوش مصنوعی با فراهم کردن دسترسی برابر به اطلاعات و قابلیت‌ها برای همه سطوح کارکنان، از سطح ابتدایی گرفته تا مدیران عامل، شرایط رقابتی را یکسان خواهد کرد. این روند سطوح بالاتری از مشارکت کارکنان، تفکر و نوآوری را در همه سطوح تقویت می کند.

اکثر آینده‌پژوهان یعنی ۶۰ درصد از آنها، پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌ها هوش مصنوعی را به کارمندان ارائه خواهند داد،  در حالی که ۴۰٪ دیگر فکر می‌کنند که مدل ” هوش مصنوعی خود را بیاورید ” (BYOAI) را خواهیم داشت. در این مدل، کارمندان می‌توانند هوش مصنوعی خود را به محیط کار خود بیاورند و از آن استفاده کنند.

مدیران و کارمندان باید ببینند و درک کنند که هوش مصنوعی چگونه از کل تجارت پشتیبانی می کند. در نهایت، هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر صنایعی خواهد داشت که در آن انسان‌ها را قادر می‌سازد تا کارهایی را انجام دهند که قبلاً نمی‌توانستند انجام دهند و بر موانع مقیاس و پیچیدگی غلبه کنند. صنایعی که از این پتانسیل استقبال می کنند و بر تقویت استعدادهای انسانی تمرکز می کنند، شاهد شکوفایی کارکنان خود با رضایت شخصی و رضایت شغلی خواهند بود.

اکثریت آینده پژوهان، ۷۲ درصد، هوش مصنوعی را نقش مثبت و مهمی در سلامت و رفاه کارگران می بینند. کار ترکیبی و از راه دور هم از این روند سود خواهد برد. ۷۰ درصد معتقدند هوش مصنوعی مسیر را برای کار انعطاف پذیر هموار می کند.

این امر دارای پیامدهایی برای کارآفرینان و فردی‌کاران می باشد که قادر به ایجاد واحدهای کسب و کار با نیازهای بسیار پایین به سرمایه و منابع هستند. هوش مصنوعی مزایایی را برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم خواهد کرد و موانعی را که در غیر این صورت از رقابت با شرکت‌های بزرگ جلوگیری می‌کنند، برطرف خواهد کرد. تعریف کلی کسب‌وکارهای کوچک ممکن است تغییر کند، زیرا شرکت‌های کارآمد با تعداد کمی از کارمندان قادر خواهند بود تا همان تأثیر یا درآمد را که شرکت‌هایی که امروز نیاز به تعداد بیشتری از کارمندان دارند، تولید کنند.

نقش هوش مصنوعی به عنوان دستیار به معنای افزایش بهره وری می باشد. هر کارمند توسط یک دستیار هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود و این احساس را به شما می‌دهد که نیروی کار خود را دو یا سه برابر کرده‌اید، بدون اینکه تعداد بیشتری اضافه کنید.

سایر مشاغل هم به طرق مختلف از دستیار هوش مصنوعی سود خواهند برد.  هوش مصنوعی می تواند حجم کاری را کاهش دهد و سرعت تحویل را افزایش دهد و آینده پژوهان دیدگاه های متفاوتی در مورد معنای آن دارند. اگر این سرعت توسعه هوش مصنوعی ادامه پیدا کند، در ۱۵ سال آینده شاهد یک هفته کاری سه روزه خواهیم بود.

۹۰ درصد آینده پژوهان مورد بررسی پیش بینی می کنند که مشاغل سطح پایه در آینده بسیار متفاوت به نظر می رسند. آنها همچنین تغییراتی را در نحوه ارتقاء مهارت و مهارت مجدد شرکت‌ها مشاهده می‌کنند و مشاغل سخت‌گیرانه یا خطرناک را ایمن‌تر می‌کنند. در کوتاه مدت، هوش مصنوعی متصل به حسگرها و دوربین‌ها می‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار برای علائم اولیه خطر برای کارگران انسانی عمل کند.

پتانسیل هوش مصنوعی فرصت هایی را برای افزایش کارایی، ایمنی و رضایت شغلی ارائه می دهد. همانطور که ما به سمت آینده ای تقویت شده با هوش مصنوعی حرکت می کنیم، چالش سازمان ها برای استفاده از این فناوری به گونه ای خواهد بود که نه تنها کارایی عملیاتی و بهره وری را بهبود می بخشد، بلکه کارکنان را توانمند می کند، یادگیری مستمر، خلاقیت و محیط نوآوری را تقویت می کند. ادغام هوش مصنوعی محیطی در محل کار فقط یک انقلاب تکنولوژیکی نیست، بلکه محرکی برای تکامل گسترده تر در نحوه درک، سازماندهی و ارزش گذاری کار می باشد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : https://adlealborz.ir/?p=21657

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.